FSL har rettet sin lønsammenligner

Oplysninger fra lønsammenligneren fra FSL (Frie Skolers Lærerforening) indgår formentlig i overvejelserne og forhandlingerne om lokale løntillæg på mange skoler.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
26.09.18

FSL har nu meddelt, at man har konstateret to fejl i lønsammenligneren, som ifølge FSL betød, at de viste sammenligningslønninger i folkeskolen gennemsnitligt var ca. 2.100 kr. for høje på årsbasis.

Fra skoler, der har prøvet lønsammenligneren før og efter, den blev rettet, har vi fået bekræftet, at misvisningen har været i den størrelsesorden, som FSL oplyser.

Set fra Friskolernes Hus’ side understreger den konstaterede misvisning, at det er en god ide at have flere kilder og gerne konkrete og lokale eksempler, hvis man ønsker at lade lønsammenligninger indgå i forhandlingerne om lokale løntillæg. Sammenligninger mellem gennemsnitstal for en stor gruppe lærere i folkeskolen på den ene side og en konkret stab på en lille skole på den anden side er en vanskelig øvelse, der kalder på omtanke.