Hængeparti vedrørende fritstillede lærere under lockouten i 2013 afgjort

Arbejdsretten har nu afsagt dom i sagen, og fastslår at de implicerede skoler slipper for et krav om lønudbetaling.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
05.04.17

Under lockouten i april måned 2013 var der nogle lærere som var afskediget og fristillet, og der blev dengang rejst tvivl om, hvorvidt de pågældende, forudsat at de var organiseret, var omfattet af lockouten, og således skulle trækkes i løn på lige fod med andre lockoutede lærere og børnehaveklasseledere.

Den sag er nu afgjort ved arbejdsretten i en tvist mellem Moderniseringsstyrelsen og LC. I dommen slår retten fast, at ansættelsesforholdet for de fritstillede bestod under lockouten og at de pågældende derfor ikke havde krav på løn i den periode lockouten varede.

Skoler der dengang tilbageholdt lønnen for de fritstillede slipper dermed for et krav om lønudbetaling, som der har været nogen usikkerhed om siden 2013. Skolerne er nævnt i dommen.

<link http: www.modst.dk servicemenu nyheder-og-pres-se nyhedsarkiv oekonomistyrelsen media nyheder _blank external-link-new-window internal-link>Hent Arbejdsrettens dom