Har I informeret skolens ansatte om hvordan personoplysninger skal håndteres og opbevares?

For at sikre, at alle ansatte på skolen har modtaget informationen om, hvordan data og oplysninger, der indeholder personoplysninger skal håndteres og opbevares, kan skolen tilpasse og benytte en ny skabelon fra Friskolernes Hus.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
11.07.18

Det er ledelsen på skolens ansvar, at alle ansatte har modtaget informationen om, hvordan data og oplysninger, der indeholder personoplysninger skal håndteres og opbevares.
Denne information bør også omfatte mere generelle regler om brug af it, mail, intranet m.v.

Skabelon til information til skolens ansatte
Denne inspirationstekst giver skolen et udgangspunkt for at udfærdige en information/instruks til medarbejderne, som er tilpasset forholdene på netop jeres skole.

<link file:3528 download file>Hent skabelon til information til ansatte

Bemærk, at det kan være aktuelt, at andre end skolens medarbejdere modtager en instruks – fx bestyrelsens medlemmer, eller andre med adgang til dokumenter med følsomt indhold herunder personoplysninger.

Friskolernes Hus foreslår, at den færdige instruks indsættes i skolens ”<link file:3527 download internal-link>Persondatamappe”.