Husk persondatareglerne ved brug af online portaler til hjemmeundervisning

De ekstraordinært mange online portaler der åbner op for skoler og elever i denne tid, er også omfattet af persondatareglerne. Derfor bør skolen kontakte udbyder for at indgå en databehandleraftale.
Af: Mette Marie Møller, Friskolernes Hus
19.03.20

I denne tid åbner mange udbydere ekstraordinært op for skoler og elevers brug af online portaller til brug for hjemmeundervisningen.

Disse portaler er også omfattet af persondatareglerne, hvorfor skolen skal forsøge at indgå databehandleraftale med de forskellige leverandører, hvis de ikke i forvejen har en aftale med dem.

Derfor bør skolen sende en mail til leverandøren, hvor der står, at skolen ønsker at indgå en databehandleraftale hurtigst muligt og eventuelt ud fra følgende skabelon fra Datatilsynet selv. https://www.datatilsynet.dk/emner/dataansvarlig-og-databehandler/

Det forventes dog, at Datatilsynet vil udvise forståelse grundet omstændighederne. Alligevel vil vi opfordre skolerne til at kontakte diverse udbydere.