Ikke så vigtigt for forældre, om det er friskole eller folkeskole

Ny rapport konkluderer, at elevtrivsel ligger på førstepladsen for valg af skole.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
Presse & politik
14.08.17

Hvad er vigtigt, når forældre skal vælge skole for deres barn?

I følge en ny rapport udarbejdet for Undervisningsministeriet er det hverken karakterer eller skoleformen, der er væsentligste parametre, når forældre skal vælge skole for deres barn. Følgende fire parametre er topprioritet:

• Elevtrivsel
  • Dygtige lærere
  • Faglig udvikling
  • Social udvikling

"Analysen her viser, at det ikke er omgærdet med stor mystik, hvad det er, der er vigtigst for forældre. Det er først og fremmest barnets trivsel og dygtige lærere, der betyder noget for forældrene. Det er overhovedet ikke særligt vigtigt for forældrene, om skolen er en fri grundskole eller en folkeskole", siger Peter Bendix Pedersen, som er formand i Dansk Friskoleforening.

Forældre flygter ikke fra folkeskolen - snarere omvendt
Siden 2010 er der sket en stigning i andelen af forældre, der benytter muligheden for at vælge en anden skole end distriktsskolen til deres børn. Det gælder både valg af en anden folkeskole og en fri grundskole. Undersøgelsen viser også, at hele 79 procent af forældrene bakker op om det frie skolevalg.

"Vi bliver også nødt til at huske på, at der er nedlagt eller sammenlagt mere end 300 folkeskoler siden 2010, og i samme periode er der opstået flere friskoler. Det viser bare, at kommunalpolitikerne mange steder har undervurderet forældrenes ønske om en lokal skole. Derfor er det ikke så underligt, at flere og flere forældre vælger en fri grundskole allerede fra børnehaveklassen. Når så mange folkeskoler bliver nedlagt kan man faktisk snarere tale om, at folkeskolerne flygter fra forældrene end omvendt", påpeger Peter Bendix Pedersen.

En fjerdedel af skoleskift handler om utilfredshed
Rapporten viser, at hele 62% af de elever, der skifter skole - skifter fra én folkeskole til en anden folkeskole. 24% skifter fra folkeskole til fri grundskole.

En fjerdedel af de elever, som spørgeskemaet omfatter, har skiftet skole i løbet af deres skolegang. Samtidig er der siden 2010 sket en stigning i andelen af forældre, der benytter muligheden for at vælge en anden skole end distriktsskolen til deres børn. Det gælder både valg af en anden folkeskole og en fri grundskole.

Læs rapporten <link https: www.uvm.dk aktuelt nyheder uvm august internal-link>"Frit skolevalg"