Indret jer ud af støjen i SFO og dagtilbud

Forstyrrende støj er et alvorligt problem for både medarbejdere og børn i SFO og dagtilbud. Men der kan gøres meget for at reducere støjen ved at se på indretningen, akustikken og på den måde, børn og voksne færdes i rummene.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
25.01.17

En undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser, at 7 ud af 10 pædagoger i dagtilbud og SFO oplever at være udsat for forstyrrende støj i mere end 25% af deres arbejdstid.

Samtidigt ved man, at støj er et alvorligt problem for børnene, som svækker deres læring og forsinker sproglig udvikling.

Men der kan gøres meget for at reducere støjen ved at se på indretningen, akustikken og på den måde, børn og voksne færdes i rummene. Man kan hente viden og inspiration via Arbejdsmiljøweb om, hvordan man på skolen kan forbedre støjforholdene og derved mindske de gener, støj giver for børnene og medarbejderne.