Ingen gruppeliv til timelønnede lærere/børnehaveklasseledere

Det er nu bekræftet fra overenskomstparterne, at timelønnede på læreroverenskomstens område ikke bliver omfattet af gruppelivsordningen.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
29.08.18

Skoler, der allerede har indbetalt til gruppelivsordningen for timelønnede siden april måned, kan få det indbetalte beløb tilbageført ved:

-        at sende en mail til Forenede Gruppeliv: <link>boghafd@fg.dk

-        og oplyse skolens navn, cvr-nr., bankkonto/Nemkonto

Skolen skal aktivt søge om at få pengene tilbage. Det er ikke muligt at modregne det indbetalte i gruppelivsindbetalingen for de månedslønnede lærere, fordi der er tale om to forskellige gruppelivsordninger.

Grunden til, at gruppelivsordningen for timelønnede ikke indføres på de frie grundskolers område, selvom den er aftalt i CFU-forliget, er, at overenskomstparterne er enige om at videreføre den undtagelsesbestemmelse, der findes i § 36 i organisationsaftalen angående gruppeliv for timelønnede.

Som beskrevet i SkoleNyt fra uge 33 (15. august) antog vi, at undtagelsen ville blive fjernet på baggrund CFU-forliget, og fordi Finansministeriet i juni udsendte nyt cirkulære om gruppelivsordningen, hvoraf de nye vilkår for timelønnede fremgik. Nu har vi fået oplyst at LC og Moderniseringsstyrelsen har aftalt at beholde undtagelsen, hvilket helt klart er en administrativ fordel for skolerne.