JULEGAVE: Kontorfirma giver gratis møbler til friskoler

3R kontor har lavet donationsnetværk, som uddeler gratis kontormøbler for hundredetusindvis af kroner. Kom med på listen nu og få (måske) én af de helt store julegaver til skolen.
Af: Per Ølholm
Magasinet Friskolen , Pædagogik & skoleliv , Administration
30.11.17

Det lyder for godt til at være sandt, men er det ikke.

Firmaet 3R Kontor opkøber brugt kontorudstyr fra store firmaer, som må lukke af den ene eller anden grund. Alt fra hæve-sænkeborde til reoler og stole. Det meste sælger de videre, men ofte er der restpartier, som ikke kan afsættes af normale kanaler.

"Vi stod pludselig i en situation, hvor vi skulle til at køre fine møbler på genbrugspladsen fordi vi ikke havde lagerplads til at have dem stående," fortæller direktør Steffen Max Høgh fra 3R Kontor.

I stedet oprettede han et donationsnetværk, som nu kan komme din skole til gode. I praksis skriver man sig op på en liste hos kontorfirmaet, og når der så er fyldt på firmaets 6.000 m2 lager, udtrækker de en heldig skole.

"Nu har vi kørt i to et halvt år og har nok uddelt 20.000 møbler til over 200 skoler. Så ja, det bliver til noget," siger Steffen Max Høgh.

Eneste udgift for skolen er prisen for transporten, garanterer direktøren.

Bæredygtighed og ansvarlighed

Kontorfirmaet har gjort det til sit varemærke at tænke i mere bæredygtige baner - både i produkter og personale.

Firmaet har formået at integrere både tidligere straffede og indvandrere, som har haft svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet. Og så er den grønne økonomi næsten blevet en besættelse hos direktøren.

"Vi forbruger i øjeblikket ressourcer som om vi havde tre kloder. Og inden for vores branche kan det ikke længere betale sig at reparere møbler - priserne på nye møbler er presset helt i bund," siger han og fortsætter.

"Det er da ingen hemmelighed, at vi håber på, at skolerne husker vores navn, når de en dag skal købe flere møbler - men i bund og grund handler det om at tage et ansvar der, hvor vi kan."

Er din skole interesseret i at komme på donationslisten, så gå ind på <link http: friskoler.link _blank external-link-new-window internal-link>www.friskoler.link/3rkonktor

Lige nu kører 3R en Jule-møbel-kalender, hvor I kan lave en "ønskeseddel" på lige nøjagtig de møbler, I står og mangler. Hver dag frem til jul udtrækkes så en vinder, som kun skal betale fragten af møblerne.

<link http: friskoler.link _blank external-link-new-window internal-link>friskoler.link/3rjulegave