Konference: ANSVARET FOR VERDEN – SAMFUNDET, SKOLEN OG INDIVIDET

Den 3. marts 2020 inviterer FRISKOLERNE til konference med temaet ANSVAR. Her giver de tre oplægsholdere Mickey Gjerris, Noemi Katznelson og Steen Nepper Larsen hver deres perspektiver på, hvilken rolle skolen spiller, når spørgsmålet er ansvaret for verden, samfundet og individet.
Af: Mette Marie Møller, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Kurser & arrangementer , Presse & politik
09.12.19

I en tid hvor børn og unge konfronteres med flygtninge- og klimakrise, klimaangst, populisme, sociale medier og fake news, hvor fremtiden er usikker, fællesskaberne udfordrede og hvor individet står mere og mere alene, hvordan kan skolen da tage ansvaret for en bedre verden på sig – uden samtidig at blive holdt ansvarlig for alt?

Hvad kræver det af skolen? Hvordan håndterer vi at være i verden; i en natur og en kultur vi ikke kan tage for givet, men derimod har et ansvar for?

Til konferencen skal vi se nærmere på og sammen diskutere, hvad det vil sige at tage ansvaret på sig som skole, når tre oplægsholdere fra hvert deres perspektiv, dykker ned i temaet ’ansvar’.

De tre oplægsholdere er:

• Mickey Gjerris, teolog og lektor i bioetik, København Universitet
  • Noemi Katznelson, professor og leder af Center for ungdomsforskning på AAU, Aalborg Universitet
  • Steen Nepper Larsen, filosof, lektor, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, DPU.

Får vi øjnene op for, hvor meget mere naturen betyder for os end blot som ressource kan vi begynde ikke blot at danne den, men også danne os selv på måder, der åbner op for gode og meningsfyldte og værdige liv på denne mageløse planet.
Mickey Gjerris

Er jeg god nok”, ”Lever jeg godt nok”, ”Vil jeg nok”? Er det i det hele taget OK at være ordinær, almindelig, i den meget præstationsorienterede kultur som hersker i dag?
Noemi Katznelson

Hvordan kan man tillade sig at ville noget med nogen, og kan ansvar overhovedet læres? Hvordan hænger dannelse, etik og kritik sammen med at tage ansvar for den enkelte og verden?
Steen Nepper Larsen

Konferencen afholdes den 3. marts 2020 i Odense Koncerthus kl. 13-17.
Pris: 395 kr.
Læs mere om konferencen på www.friskoler.link/ansvaretforverden2020