Lovforslaget om yderligere stramninger af tilsynet m.v. er fremsat

Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
07.03.18

Regeringen har fremsat sit lovforslag om yderligere stramninger af tilsynet, som er den konkrete udmøntning af en politisk aftale fra november måned 2017 mellem regeringen og de fleste af Folketingets partier.

Lovforslaget indebærer blandt andet, at der stilles krav om nyanmeldte skoler skal godkendes inden de kan starte. I denne godkendelsesproces skal det blandt andet vurderes om personkredsen bag skoleinitiativet lever op til friskolens krav om frihed og folkestyre. Endvidere indeholder lovforslaget et forbud mod at modtage anonyme donationer på over 20.000 kr. Ministeriet får med forslaget også beføjelser til at lukke en skole uden at skolen har været sat under skærpet tilsyn.

De fleste af stramningerne er omfattet af en såkaldt ”solnedgangsklausul”, hvilket betyder, at de automatisk bortfalder om 10 år, med mindre der gennemføres nye lovændringer om paragrafferne.

Ifølge lovforslaget skal de nye bestemmelser træde i kraft 1. maj 2018 og således have virkning for skoler der er anmeldt til start i august 2018. SkoleNyt gennemgik lovforslagets enkelte elementer mere detaljeret i nyhedsbrevet 4. januar 2018.

<link https: www.friskoler.dk nyheder artikel titel lovforslag-om-yderligere-stramninger-af-tilsynet-paa-vej _blank external-link-new-window internal-link>LINK til artikel om yderligere stramninger i SkoleNyt 4 januar 2018

<link http: www.ft.dk ripdf samling lovforslag l178 _blank external-link-new-window internal-link>LINK til lovforslag om ændringer