MIO er en god løsning, når samarbejdsudvalg bliver obligatorisk

På vores hjemmeside har vi i løbet af den seneste uge omtalt reglerne for samarbejdsudvalg og samtidigt henledt opmærksomheden på muligheden for at oprette et ”medarbejder-indflydelses-organ”, MIO, i stedet for.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
10.05.17

MIO er en sammenlægning af arbejdsmiljøorganisationen/-udvalget og samarbejdsudvalget.

Arbejdsmiljøorganisationen er obligatorisk og består normalt af arbejdsmiljørepræsentanten og en ledelsesrepræsentant - men der kan godt være flere medlemmer.

Samarbejdsudvalget skal oprettes når der er 25 eller flere ansatte ved skolen. Ansatte ved en børnehave eller vuggestue oprettet i medfør af friskolelovens § 36 a-b tæller naturligvis med i det samlede antal ansatte.

Samarbejdsudvalgets virksomhed er beskrevet i samarbejdsaftalen, som også indeholder en paragraf 8, som giver hjemmel til at oprette et MIO.

Samarbejdssekretariatet har udgivet vejledning om MIO.
<link https: www.friskoler.dk vaerktoejer administration-og-ledelse skolens-fysiske-og-psykiske-arbejdsmiljoe samarbejdsaftalen-og-samarbejdsudvalg _blank external-link-new-window internal-link>Læs mere om samarbejdsaftalen her

<link http: www.samarbejdssekretariatet.dk fileadmin user_upload documents vejledning_paragraf8.pdf _blank external-link-new-window internal-link>Læs vejledning om MIO, medarbejderindflydelsesorgan