Det er dagtilbuddets ledelse, som har ansvar for, at planerne udarbejdes og følges.
Kravene fremgår af punkt 7 og 8 i ændringsloven, som blev vedtaget 24. maj, og som angår § 8 og § 9 i Dagtilbudsloven. Den vedtagne ændringslov kan læses <link http: www.ft.dk ripdf samling lovforslag l160 _blank external-link-new-window internal-link>HER.
Det fremgår af loven, § 8, stk. 9, at Børne- og Socialministeren kan fastsætte nærmere regler om de pædagogiske læringsmål. Dette er ministeren allerede i gang med, idet der er sendt en bekendtgørelse i høring, som har givet anledning til en del debat og protester - blandt andet fra Dansk Friskoleforening. Udkastet til bekendtgørelsen kan læses <link https: prodstoragehoeringspo.blob.core.windows.net _blank external-link-new-window internal-link>HER.
Høringssvar fra Dansk Friskoleforening
I sit høringssvar har Dansk Friskoleforening påpeget, at rammerne og kravene er alt for snævre og slet ikke stemmer med den pædagogiske frihed, der er tradition for i Danmark. En pædagogisk frihed, som naturligvis er helt afgørende for en friskole. Dansk Friskoleforenings reaktion har været omtalt på hjemmesiden og på Facebook. Læs mere <link https: www.friskoler.dk nyheder artikel titel dansk-friskoleforening-har-sendt-sit-hoeringssvar _blank external-link-new-window internal-link>HER, hvor du også finder link til Dansk Friskoleforenings høringssvar.
Tillægsbetænkning
Daginstitutionernes LandsOrganisation (DLO) og Sammenslutningen af Rudolf Steiner Dagtilbud har været fremme med kritik og bekymringer. Steiner-børnehavernes henvendelse til Folketinget har resulteret i en særlig bemærkning i en tillægsbetænkning til lovforslaget, som kan læses <link http: www.ft.dk ripdf samling lovforslag l160 _blank external-link-new-window internal-link>HER.
Konsekvenser for SFO’er og ”heltidsfritidsordninger”
Lovændringen har også konsekvenser for SFO’en i Folkeskolen. I folkeskoleloven er der nemlig samtidig indsat en bestemmelse om, at børn, der starter i SFO inden undervisningspligtens begyndelse – det vil sige de ordninger, der i frie grundskoler går under begrebet ”heltidsfritidsordninger” – skal arbejde enten med de kompetenceområder, der arbejdes med i børnehaveklassen eller med de temaer, der fremgår af den pædagogiske læreplan i henhold til dagtilbudsloven. Der er IKKE indsat en tilsvarende bestemmelse i friskoleloven, men en afsmittende virkning kan jo ikke udelukkes.