Nyt socialt tilskud giver forbedrede muligheder - brug dem!

De friskoler jeg kender godt, er alle skoler, der gør en dyd ud af løfte, hvad man kan kalde et socialt ansvar. Det er skoler, der vedkender sig vigtigheden af at friskolerne ikke bliver et reservat for de ressourcestærke og deres børn. Det gør skolerne aktivt ved at lave skole for både børn af udsatte familier og for elever med særlige behov.
Af: Torsten Bo Kristensen, skoleleder ved Kertemindeegnens Friskole
Friskolestafetten
16.01.18

Det ved jeg, og det ved de ansatte på de skoler, jeg kender bedst.

Men der er en verden udenfor Verona.

Vi kæmper stadig mod en fordom om det modsatte. At friskolerne jo bare sender børn på gaden, hvis de afviger det mindste fra "normalen", og at vores skoler kun rummer familier, der befinder sig i toppen af samfundets pyramide.

Det er en fortælling, der er stærk både i dele af samfundet i almindelighed og i særdeleshed også hos politikere, der har på dagsordenen, at de frie skoler fylder for meget og står i vejen for en stærk folkeskole.

Den fortælling har vi nu selv en mulighed for at gøre op med.

Social koblingsprocent giver nye muligheder
Det er godt nyt for de frie skoler, at koblingsprocenten i finansloven for 2018 er øget til 76% fra sidste års 75%. Det er også godt nyt for de frie skoler, at den sidst tilkomne procent er øremærket til inklusion og til at hjælpe børn med særlige udfordringer.

Det giver os mulighed for at blive endnu bedre til at gøre vores skoler tilgængelige for alle børns forskelligheder.

Det betyder også, at der naturligvis vil være en bevågenhed på, om den ekstra procent nu også betyder, at sektoren optager og hjælper endnu flere elever med særlige behov.

Det glæder jeg mig over. Den bevågenhed "inklusionsprocenten" medfører, giver os mulighed for at gøre opmærksom på, hvor meget ansvar vores medlemsskoler allerede tager for de elever, vi her taler om.

Det skal vi gøre ved at bruge midlerne til de elever, de er tiltænkt, hvis vi skal kunne retfærdiggøre de ekstra penge. De må ikke falde i andre sorte huller i skoledriften, men skal bruges på de elever, de er tiltænkt. Ellers mener jeg, vi har en dårlig sag.

Friskoler og folkeskoler ligner hinanden
Bevågenheden falder sammen med Dansk Friskoleforenings undersøgelse fra sidste år, der med tydelighed viser, at den socioøkonomiske baggrund for vores medlemsskolers elever, stemmer næsten fuldstændigt overens med Folkeskolens tilsvarende på landsplan.

Der er med andre ord masser af skyts til at afmontere de fordomme, der findes om friskolerne. Det er fastslået, at eleverne kommer fra samme baggrund og vi skoler kan ved fælles indsats bruge opmærksomheden til at styrke fortællingen om, at friskolerne er skoler for alle.