Nyttig viden om undervisningspligtige børns og unges arbejde

Reglerne om, hvordan børn og unge må arbejde, findes i bekendtgørelsen om unges arbejde. Arbejdstilsynet har nu udsendt en vejledning, der beskriver reglerne i bekendtgørelsen med henblik på beskæftigelse af unge under 18 år, der arbejder for en arbejdsgiver - herunder arbejde i arbejdsgiverens private husholdning og arbejde i familievirksomheden.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
27.06.18

Det er vigtigt at kende reglerne, hvis skolen selv har antaget elever eller andre elever til opgaver på skolen, fx at lege med børn i SFO´en. Derudover er emnet naturligvis også interessant i såvel undervisning som vejledning af eleverne.

Udgangspunktet er en opdeling i tre alderskategorier:

• Børn og unge under 13 år: Denne gruppe må som udgangspunkt ikke udføre arbejde for en arbejdsgiver.
  • De 13-14-årige, samt ældre unge, der stadig er undervisningspligtige: Denne gruppe må udføre det arbejde for en arbejdsgiver, der er tilladt i bilag 7 til bekendtgørelsen. I denne vejledning refereres til denne gruppe som 13-14-årige samt omfattet af undervisningspligten.
  • De 15-17-årige, der ikke er undervisningspligtige: Denne gruppe må udføre alt arbejde for en arbejdsgiver, der ikke er forbudt ifølge bekendtgørelsen. For denne gruppe henvises der til At-vejledning om ikke undervisningspligtige unges arbejde.

AT-vejledning om undervisningspligtige unges arbejde kan læses <link https: www.retsinformation.dk forms external-link-new-window internal-link>HER

Bekendtgørelse om unges arbejde kan læses <link https: www.retsinformation.dk forms external-link-new-window internal-link>HER