OK 2018 – update

Kort nyt om processen, varsler, formelle orientering og undtagede skoler
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
21.03.18

Forhandlingerne om fornyelsen af de statslige overenskomster pr. 1. april 2018 – herunder overenskomsten for lærere, ledere og børnehaveklasseledere ved frie grundskoler – er i gang i Forligsinstitutionen.

Hvordan det går med forhandlingerne ved kun de involverede forhandlere. Det er jo et grundprincip, at forhandlingerne i netop Forligsinstitutionen er fortrolige, og lukkede for alle andre end forhandlerne.

Forligsmanden kan udsætte både den varslede strejke og lockouten – enten hver for sig eller samlet – i et antal dage op til 2 uger. Udsættelsen kan ske to gange, og den kan varsles helt frem til de sidste timer før en eventuel strejke eller lockout skal gå i gang.

I Friskolernes Hus har vi indtryk af, at skolerne er langt i planlægningen af deres beredskab i forhold til, hvordan en eventuel konflikt skal håndteres. Vi har samlet informationerne fra tidligere udsendte mails og orienteringsbreve i en overskuelig ”Q&A" (spørgsmål-og-svar) på www.friskoler.dk

Den formelle orientering fra Undervisningsministeriet
I de seneste uger er der sendt mange informationer ud fra både arbejdsgiverside og lønmodtagerside. Og i denne uge kom så den formelle orientering fra Undervisningsministeriet, som det kan være lidt svært at orientere sig i, fordi ministeriets mail var henvendt til mange forskellige institutionstyper.

Her er det vigtigt at holde sig for øje, at de frie grundskoler tilhører det såkaldte ”uregulerede område”, hvor der er langt færre overenskomster og regler end der findes på de øvrige områder. Der er kun en statslig overenskomst på vores område – nemlig den for lærere, ledere og børnehaveklasseledere. Alle de andre aftaler, der nævnes gælder ikke på vores område – derfor er oversigterne over undtagelser for de andre områder heller ikke relevante for os.

Det er dog en lille tanke værd, at der synes at have været en mindre usikkerhed i såvel Undervisningsministeriet som i Moderniseringsstyrelsen, med hensyn til hvilke aftaler der er gældende for hvilke institutioner.

Skoler undtaget lockout
Enkelte skoler er som bekendt undtaget fra lockouten. Der pågår drøftelser mellem parterne om, hvorvidt flere skoler kan undtages – der er især fokus på skoler, hvor børns velfærd er på spil; og det drejer sig om meget få skoler.

Det er en kompliceret sag at undtage skoler, der ikke var undtaget i første omgang, fordi Moderniseringsstyrelsen ikke ensidigt kan bestemme at undtage en skole, når først varsler er afsendt – så fanger bordet. Men vi afventer spændt udfaldet af drøftelserne om undtagelser.

OK-information også på Undervisningsministeriets hjemmeside
OK18-information finder du også på <link https: www.uvm.dk ok18 frie-skoler _blank external-link-new-window internal-link>Undervisningsministeriets hjemmeside

Dansk Friskoleforening opdaterer jævnligt siden OK18 - Orientering om Overenskomstforhandlinger 2018, lockout og strejke