OK 2018 – update: Forligsmanden har udsat konfliktvarslerne

Af: Peter Højgaard Madsen, Friskolernes Hus
18.04.18

Strejker og lockout udsat
Forligsmanden besluttede i nat at udsætte de varslede strejker og lockout i yderligere to uger. Det betyder, at en strejke kan træde i kraft den 6. maj og en lockout den 12. maj. Udsættelsen kom efter et intenst forhandlingsforløb op til fristen ved midnat til onsdag. Et forløb, som medierne har fulgt tæt.

Forhandlingerne fortsætter
Forhandlingerne i Forligsinstitutionen om fornyelse af de kommunale, regionale og statslige overenskomster pr. 1. april 2018 – herunder overenskomsten for lærere, ledere og børnehaveklasseledere ved frie grundskoler – fortsætter på fredag. Forhandlerne har fået besked på at medbringe personligt udstyr, således at de kan overnatte i Forligsinstitutionen.

Forhandlingsmøde mellem BUPL og aftaleenheden
Overenskomstforhandlingerne på de øvrige områder på de frie grundskoler – dvs. overenskomsterne for pædagoger, teknisk servicepersonale og administrative medarbejdere – fortsætter som planlagt. Der afholdes således forhandlingsmøde i dag mellem BUPL og Aftaleenheden som led i en planlagt møderække.

Forhandlingerne kan dog først afsluttes, når der foreligger et resultat. Forhåbentlig i form af et forlig på det statslige område.