I de senere år har vi lært, at statstilskuddet er blevet mindre forudsigeligt. Pludselig op til sommerferien kan der kommer en dispositionsbegrænsning, og sent i forløbet om finansloven kan det lykkes et parti at få løftet koblingsprocenten. Derfor skal man være varsom med forudsigelser - alligevel vover redaktionen at komme med et par noter.
Om der her op til sommerferien kommer en dispositionsbegrænsning, aner vi ikke. Vi har ikke hørt rygter om det - men vi vil heller ikke udelukke det.
Om tilskuddet for 2018 vil vi uden at blinke sige, at det bliver større end i 2017 - selvfølgelig forudsat, at koblingsprocenten fastholdes på mindst 75%. Denne forudsigelse bygger på de kommunale nøgletal for folkeskolens udgifter pr. elev i perioden 2012 - 2016, som er grundlaget for de frie grundskolers tilskud i årene 2015 - 2019. Tilskuddet til de frie grundskoler beregnes altid på grundlag af gennemsnitsudgifterne i folkeskolen 3 år forud for finansåret.
Kommunalt regnskabsår | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Kroner i årets priser | 58.268 | 57.527 | 61.927 | 64.847 | 65.770 |
Indeks for udgift pr. elev på årets priser | 100 | 98,7 | 106,3 | 111,3 | 112,9 |
Kroner i 2016 priser | 61.418 | 60.037 | 63.736 | 65.802 | 65.770 |
Tilskudsår for frie skoler | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Som det fremgår, er folkeskolens gennemsnitsudgifter pr. elev steget med 11,3 % fra 2012 til 2015 - svarende til vores tilskud i henholdsvis 2015 og 2018. Hertil skal så lægges den stigning de frie grundskoler har oplevet i kraft af forhøjelse koblingsprocenten, som nu er tilbage på niveauet fra før VK regeringens såkaldte genopretningspakke, der sænkede koblingsprocenten fra 75% til 71%.
Det fremgår endvidere, at gennemsnitsudgiften stiger med knap 2.000 kr. fra 2014 til 2015 målt i faste priser - niveau 2016. Det betyder, at tilskuddet i 2018 - forudsat at alt andet er uændret - vil stige med omkring 1.500 kr. pr. elev i forhold til 2017. Og tilskuddet i 2019 vil være på niveau med tilskuddet i 2018.
Bemærk hvilken rolle justeringen for pris- og lønudvikling spiller! Selvom folkeskolens udgifter stiger med knap 1.000 kr. pr. elev fra 2015 til 2016 i årets priser, så svarer det alligevel til et lille fald, når der tages højde for pris- og lønudvikling ved, at der regnes i faste priser. Faktisk er løn- og prisudviklingen en faktor, der gør det vanskeligt at forudsige tilskuddet. Det er også netop udviklingen i denne faktor, der tidligere har været brugt som begrundelse for dispositionsbegrænsningerne.
Man kan ikke umiddelbart beregne statstilskuddet på grundlag af de kommunale nøgletal, fordi det ikke er præcist de samme poster, der indgår i tilskudsgrundlaget. Der trækkes nogle poster ud, og der lægges noget til. Men da dette er de samme poster hvert år, er udviklingen i niveauet fra år til år et validt udtryk for tendensen i tilskuddets udvikling.