Området for underretningspligten udvides

Børne- og socialministeren er på vej med en ny bekendtgørelse om underretningspligten, hvor der kommer et nyt punkt med, som kan give anledning til at underrette kommunen om bekymrende forhold for børn og unge.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
05.04.17

Fremover vil der være underretningspligt når der er grund til at antage
"1) at et barn eller en ung under 18 år kan have behov for særlig støtte efter servicelovens kapitel 11,
2) at et barn umiddelbart efter fødslen kan få behov for særlig støtte efter servicelovens kapitel 11 på grund af de vordende forældres forhold, eller
3) at et barn eller en ung under 18 år kan have behov for særlig støtte på grund af barnets eller den unges ulovlige skolefravær eller undladelse af at opfylde undervisningspligten, eller
4) at et barn eller en ung under 18 år har været udsat for vold eller andre overgreb."

Punkt 3 er nyt i bekendtgørelsen - men punktet findes allerede for personer, der udøver offentlig tjeneste eller hverv. Det er således logisk at medarbejdere ved frie grundskoler også bliver omfattet af området.

Medarbejdere ved frie grundskoler, herunder medarbejderen i en tilknyttet børnehave eller vuggestue har underretningspligt efter lov om social service § 153, stk. 2, som giver ministeren hjemmel til at udstede særlige regler for blandt andet medarbejdere ved frie grundskoler.

Den ændrede bekendtgørelse vil ifølge det udkast, der er sendt i høring, komme til at gælde fra 1. juni i år.