Optagelse på gymnasiale uddannelser fra prøvefri skoler

For elever der går på en prøvefri skole – eller som af andre grunde ikke har aflagt folkeskolens afgangseksamen/-prøver – er der indført en obligatorisk optagelsesprøve. Det enkelte gymnasium kan oplyse om hvordan prøven er tilrettelagt på det pågældende gymnasium.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
13.09.17

Elever, der går på en prøvefri skole – eller som af andre grunde ikke har aflagt folkeskolens afgangseksamen/-prøver – kan fortsat optages på en gymnasial uddannelse. På dette punkt er optagelsesbekendtgørelsen i princippet ikke ændret.

Dog er der indført en obligatorisk optagelsesprøve, som det ansøgte gymnasium skal afholde. På det søgte gymnasiums hjemmeside skal der gives nærmere information om indhold og tilrettelæggelse af optagelsesprøven. Prøven er en faglig prøve i dansk, engelsk og matematik og tager sigte på at afprøve, om ansøgerens faglige niveau svarer til de prøver den træder i stedet for – nemlig de prøver eleven ikke har aflagt i grundskolen.

I praksis viser en søgning på forskellige gymnasiers hjemmesider, at prøven gribes forskelligt an. Et sted har vi fundet, at prøven består af mundtlige prøver af 20 minutters varighed med 20 minutters forudgående forberedelse. På et andet gymnasium oplyses, at prøven er både skriftlig og mundtlig.

Fra Friskolernes Hus er rådet derfor, at man tager kontakt til de gymnasier, skolen samarbejder med, og hvor skolens elever normalt søger hen med henblik på at få oplyst, hvorledes optagelsesprøven er tilrettelagt på netop det gymnasium.

Bekendtgørelse om optagelse på de gymnasiale uddannelser