Overenskomsthåndbogen 2018-2021 og andre OK-tekster er nu udgivet

Resultaterne fra overenskomstforhandlingerne 2018 samlet i én udgivelse i Overenskomsthåndbogen. Se håndbogen, en oversigt over ændringer fra 2015 til 2018 og de bagvedliggende tekster.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
10.03.20

Omsider er den her, Overenskomsthåndbogen for aftaleperioden 2018-2021, hvor der findes en samling af regelsættet angående ansættelsesvilkår for lærere og børnehaveklasseledere ved frie grundskoler.

Håndbogen samler reglerne fra Fællesoverenskomsten, Organisationsaftalen, Statens arbejdstidsaftale og Arbejdstidsaftalen for lærere og børnehaveklasseledere ved frie grundskoler. Sidstnævnte aftale blev udsendt i cirkulæreform torsdag den 4. marts.

Få overblik over ændringer
Med henblik på hurtigt at kunne orientere sig i ændringerne i den nye overenskomsthåndbog i forhold til håndbogen for perioden 2015-2018, er der udarbejdet en oversigt, der kronologisk følger håndbogens opbygning.

Der er IKKE tale om nye eller ukendte regler og bestemmelser. Resultaterne fra overenskomstforhandlingerne 2018 har løbende været omtalt i FRISKOLERNEs nyhedsbrev SkoleNyt, ved møder og kurser og mange andre steder. Men først nu er det hele blevet samlet i én udgivelse.

Udover håndbogen og oversigten kan man på vores hjemmeside også finde de bagved liggende tekster:

I modsætning til tidligere år udgives håndbogen kun elektronisk i pdf-format. Den trykte udgave er fravalgt, fordi der kun er godt et år til at overenskomsterne skal genforhandles og fornys pr. 1. april 2021.