Persondata - update

Værktøjet til registrering af data-strøm er opdateret – Skal man underskrive databehandleraftale?
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
19.12.17

De frie skoleforeninger har netop opdateret det excel-værktøj, som skolerne blandt andet kan bruge til at gennemføre en datastrømsanalyse.

Analysen er det første skridt i at udarbejde en såkaldt fortegnelse, som er obligatorisk ifølge den nye persondataforordning, der træder i kraft 25. maj 2018.

Udover en vejledning indeholder værktøjet flere faner som er nyttige i arbejdet med persondataforordningen. I vejledningen kan man blandt andet læse om, hvem på skolen der bør deltage i arbejdet med persondataforordningen.

Skabelon til den obligatoriske fortegnelse
Værktøjet indeholder også en skabelon til den obligatoriske fortegnelse.

Fortegnelsen skal indeholde en oversigt over alle de personoplysninger, som skolen behandler samt de politikker og procedurer, skolen anvender for at sikre en forsvarlig behandling af personoplysninger.

Endvidere findes en fane, hvor man kan registrere de virksomheder, som skolen anvender som databehandlere. Registreringen kan blandt andet bruges som oversigt over indgåede databehandleraftaler.

Hvornår skal man underskrive databehandleraftale?
Vi er i Friskolernes Hus bekendt med, at nogle skoler får henvendelser fra firmaer, som skolen ikke har kontraktforhold til, med henblik på underskrivelse af 'databehandleraftale'.

Skolerne skal naturligvis kun indgå databehandleraftaler med virksomheder og firmaer, som man har et samarbejde med.

Derfor opfordrer vi skolerne til i sådanne tilfælde at være kritiske. Indledningsvis kan skolen ganske enkelte spørge pågældende firma om, hvilket kontraktforhold firmaet mener at have med skolen.

I begyndelsen af 2018 vil Friskolernes Hus udsende yderligere materialer om persondataloven, blandt andet om databehandleraftaler samt om oplysningspligt og samtykkeerklæringer i forbindelse med ansættelsesforhold og i forhold til samarbejdet med forældre og elever.

<link file:2536 download internal-link>Hent opdaterede værktøj til registrering af datastrøm