Persondataforordning: Mange tilbyder deres hjælp - tøv med at slå til

I forbindelse med den nye persondataforordning der træder i kraft i maj 2018, har flere skoler allerede fået tilbud om hjælp til at håndtere de kommende regler. Friskolernes Hus anbefaler at man ikke haster ind i aftaler med eksterne leverandører.
Af: Peter Højgaard Petersen, Friskolernes Hus
16.08.17

De frie grundskoler er ganske godt med i arbejdet med at implementere den nye persondataforordning, som træder i kraft maj 2018 – takket være et godt samarbejde mellem grundskoleforeningerne, Efterskoleforeningen og Højskolerne. Den 23. juni er der udsendt en vejledning
Samtidig strømmer tilmeldingerne ind til de kurser/informationsmøder, som blandt andet Dansk Friskoleforening afholder rundt om i landet i september og august måned.

Persondataforordningen er en kompliceret størrelse og noget af en mundfuld, som er udstedt af EU og nu er ved at blive implementeret i dansk lovgivning. Men det er jo langt fra alt, der er relevant for en fri grundskole og på baggrund af arbejdet med vejledningen, kan man sige, at det også er en overskuelig og tilgængelig opgave for den enkelte skole.

Tempoet i implementeringsarbejdet styres af, hvor langt Justitsministeriet og Folketinget er kommet. Aktuelt er lovforslaget om den danske lovgivning i høring, og i løbet af efteråret og vinteren udsender Justitsministeriet en række vejledninger, som går i detaljer på specifikke områder.

Fra skoleforeningernes side vil den allerede udsendte vejledning bliver fulgt op af yderligere vejledninger til skolerne, således at skolerne får konkret hjælp til at udforme:

• Samtykkeerklæringer (til elever/forældre og til ansatte)
  • Databehandleraftaler
  • Informationsmateriale til de registrerede (oplysningspligten)

Det er vigtigt, at skolerne kan være klar med de relevante blanketter/erklæringer så hurtigt som det er muligt i forhold til Justitsministeriets udsendelser.

På baggrund af kurserne her i sensommeren – og de nye vejledninger – vil vi vurdere i hvilket omfang, der kan være behov for yderligere kursusarrangementer.

Mange tilbud om hjælp – men tøv med at slå til!

Flere skoler har allerede fået tilbud om hjælp til at håndtere de kommende regler om persondata, og der står endnu flere advokathuse, rådgivningsvirksomheder og systemleverandører klar derude. Der kan være hjælp at hente, men ansvaret ligger på skolen, og derfor ligger en stor del af arbejdsbyrden også på skolen.

Vores råd fra Friskolernes Hus er derfor: Tøv med at indgå aftaler med eksterne leverandører, indtil I selv har dannet jer et solidt indtryk af opgave og har sat jer godt ind i det materiale, skoleforeningerne udarbejder og løbende vil sende ud i de kommende måneder. Og spørg jer for. Sekretariatet kan hjælpe og rådgive også på dette område.

LINK til skoleforeningernes vejledning – udsendt 23. juni 2016

Skoleforeningerne arrangerer en række informationsmøder om emnet i august og september:

Informationsmøder ved Dansk Friskoleforening:

7. september på Hundelev Friskole
14. september på Viby Friskole (fuldt booket)
28. september på Jelling Friskole (fuldt booket)

Informationsmøder ved Efterskoleforeningen og Højskolerne:

• 24. august, Vejle Idrætshøjskole (9.30-15; 500,- kr.)
  • 14. september, Gymnastikefterskolen Stevns (9.30-15; 500,- kr.)

Danmarks Private Skoler:

• 22. august, Hornstrup Kursuscenter (9.30-15.30; 700,- kr.)
  • 31. august, Roskilde (9.30-15.30; 700,- kr.)