Behandling af klager
Inden en elev eller forældrene indgiver en klage til DCUM, skal skolen først behandle klagen. Klager skal være begrundede, og skolen skal udfærdige en vurdering af klagen. Vurderingen skal tage stilling til, om der er grundlag for at give klageren helt eller delvist medhold.
Forældrene/eleven har 20 dage til at svare på vurderingen. Såfremt forældrene/eleven ikke er tilfredse med den vurdering, skolen har givet, skal skolen videresende klagen til DCUM, som vurderer klagen på grundlag af dokumenter, som DCUM kan indkalde. Blandt de dokumenter, skolen skal indsende, vil være skolens antimobbe-strategi og undervisningsmiljøvurdering.
Skolens ansvar
Det er skolens ansvar at udarbejde en handlingsplan, der følger op på klagen i det omfang, der gives medhold i klagen.
Selvom klagen videresendes til DCUM, har det ikke opsættende virkning for skolens mulighed for at iværksætte foranstaltninger, der kan rette op på de problemer, som klagen gjorde opmærksom på.
Hvis forældre/elever sender klagen direkte til DCUM, vil DCUM sende den til skolen med henblik på, at skolen udarbejder en vurdering. Herved fastholdes, at skolen er første klageinstans.
Den særlige klageadgang ophæves ifølge loven igen den 31. juli 2022.
<link https: www.retsinformation.dk forms _blank external-link-new-window internal-link>LINK til bekendtgørelse om behandling af klager om mobning m.v.