"Ros til friskolerne for at kæmpe for tilliden, når nu regeringen ikke gør det"

I et blogindlæg på Jyllands-Posten.dk giver formand for Kristendemokraterne, Isabella Arendt, sin opbakning til FRISKOLERNEs kamp for alternative evalueringsformer i grundskolen.
Af: Malene Lund Smidt, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Presse & politik
24.10.19

Isabella Arendts blogindlæg fra den 23. oktober er en reaktion på dét debatindlæg, som den 21. oktober blev bragt i Jyllands-Posten under titlen, "Hvorfor svigter det politiske mandsmod til at understøtte alternative evalueringsformer?". Debatindlægget er skrevet af Helle Jørgensen, skoleleder på Middelfart Friskole, Lars German Hagsten, bestyrelsesformand på Holstebro Friskole, John Fischer, skoleleder på Holstebro Friskole, Kirsten Thomsen, skoleleder på Gjerndrup Friskole og Peter Bendix Pedersen, formand for FRISKOLERNE.

Et slag for frisindet og mangfoldigheden
Fra FRISKOLERNE skal der lyde en stor tak til Kristendemokraternes formand for opbakningen og for at slå et slag for frisindet og mangfoldigheden:

"Jeg håber virkelig, partierne på Christiansborg lytter. Regeringen og undervisningsministeren har i forvejen lagt sig ud med friskolerne, det frie skolevalg og virker i det hele taget til at kæmpe for ensretning for alle børn og unge.

Der er ikke meget frisind og mangfoldighed tilbage! Hvor blev tilliden af? Det virker, som om tillid er noget, der skal bruges første tirsdag i oktober, mens kontrol er styringsværktøjet i årets andre 364 dage. Det er hykleri på højt plan."

Tilliden til dygtige fagpersoner på alle landets grundskoler
Vi takker også Isabella Arendt for hendes pointering af vigtigheden af tillid til de dygtige fagpersoner, der findes på alle landets grundskoler - uanset om der er tale om fri- privat- eller folkeskoler:

"93 pct. af alle elever fra de prøvefri skoler består optagelsesprøven, når de søger ind på gymnasiet. Alligevel skal de mødes af kontrol og tage prøven. Vores skolesystem har åbenbart ikke tillid til, at eleverne kan deres fag, hvis de ikke har tal inden for margenen til at bevise det! Det er forrykt, at ministeren ikke gør noget ved det. I det hele taget er optagelsesprøverne en hån mod læreres faglighed i hele grundskolen. Når dygtige fagfolk har vurderet, at en elev er klar til gymnasiet, hvorfor stoler vi så ikke på den vurdering? Mit bud er, at regeringen er så vant til tal og regneark, når de ser på mennesker, at de helt har glemt, hvad faglighed er."

Du kan læse hele Isabella Arendts blogindlæg HER.