Rygeloven omfatter også e-cigaretter - og skal med i skolens rygepolitik

I 2016 blev elektroniske cigaretter omfattet af rygeloven – også kendt som lov om røgfrie miljøer. Denne ændring bør indarbejdes i skolens rygepolitik. Rygeloven, der er fra 2007, siger, at alle arbejdspladser skal udarbejde en skriftlig rygepolitik, der skal være tilgængelig for alle arbejdspladsens medarbejdere.
Af: Dzenana Causevic, Friskolernes Hus
11.01.17

Rygning er ikke tilladt på skolens område. Det fremgår af rygeloven, at for børneinstitutioner, skoler, kostskoler, efterskoler, institutioner med udbud af treårige gymnasiale ungdomsuddannelser, opholdssteder og lign., der fortrinsvis har optaget børn og unge under 18 år, er det ikke tilladt at ryge på institutionens område.

Forbuddet omfatter såvel alle indendørs lokaliteter som alle udendørs arealer – dvs. skolegårde, idrætspladser, legepladser og andre af institutionens udendørsarealer.

Rygeforbuddet omfatter også personer, der opholder sig på skolen og dens udendørs arealer uden for den normale åbningstid, f.eks. til aftenmøder, arbejdslørdag, rengøringstjans, eller når skolens lokaler benyttes til andre formål. Rygere, der ønsker at ryge, skal således forlade matriklen.

Der er nogle få undtagelser fra dette forbud, men som altovervejende hovedregel er frie grundskoler omfattet. Undtagelserne vedrører institutioner, hvor eleverne bor på skolen. Såfremt en skole ikke har en rygepolitik eller ikke overholder rygeforbuddet, kan skolen straffes med bøde.

I år 2016 blev der også vedtaget en lov om e-cigaretter, der fastslår, at det heller ikke er tilladt at anvende elektroniske cigaretter med eller uden nikotin i eller på børneinstitutioner, skoler, kostskoler, efterskoler, institutioner med udbud af 3-årige gymnasiale ungdomsuddannelser, opholdssteder og lign., der har optaget børn og unge under 18 år. Også her er der få undtagelser fra forbuddet, men som hovedregel er de fleste af vores skoler omfattet.

Det er ikke et krav at udarbejde en rygepolitik for e-cigaretter, men det er en god ide at indarbejde denne form for rygning i den lovpligtige rygepolitik efter lov om røgfrie miljøer for at undgå misforståelser.

<link https: www.retsinformation.dk forms _blank external-link-new-window internal-link>Rygeloven af 2007
<link https: www.retsinformation.dk forms _blank external-link-new-window internal-link>Loven om e-cigaretter