Skal en friskole indgå databehandleraftale med en kommune?

Friskolernes Hus har fået henvendelse fra nogle skoler, som er blevet kontaktet af deres kommune med henblik på at indgå en databehandleraftale med kommunen.
Af: Dzenana Causevic, Friskolernes Hus
30.05.18

Udkast til databehandleraftale
Kommunen har sendt et udkast til en databehandleraftale samt et følgebrev, hvori de beskriver, hvorfor der skal indgås en databehandleraftale med kommunen. Kommunen skriver blandt andet følgende: ”Når I virker som friskole i X Kommune (vores anonymisering), vil I uvægerligt behandle personoplysninger om eleverne. I relation til Persondataloven får I da status af databehandler af de oplysninger, som I opbevarer og behandler.” Dette er ikke korrekt!

Databehandler eller dataansvarlig?
En friskole er en selvejende institution, der selv indskriver elever og herunder får elevernes personoplysninger i forbindelse med indmeldelse. Dermed bliver skolen selv dataansvarlig (ikke databehandler) og skal ikke handle efter instruks fra nogen – heller ikke en kommune. Det ville være tilfældet, hvis skolen indgik en databehandleraftale med kommunen. Derfor skal en friskole ikke indgå en databehandleraftale med sin kommune.

Hvis du har yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte juridisk konsulent i Friskolernes Hus, Dzenana Causevic.