Skoler får hjælp til at komme på virksomhedsbesøg af ny vejledning

Undervisningsministeriet har udsendt en ny vejledning med svar på de mest almindelige spørgsmål vedr. virksomhedsbesøg for grupper eller klasser.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
28.01.20

Nogle skoler har formentlig oplevet, at virksomheder er afvisende overfor at modtage grupper eller klasser af skoleelever på besøg med henvisning til, at reglerne er komplicerede, og risikoen er for stor.

Nu skulle der være hjælp at hente i en ny vejledning som Undervisningsministeriet har udsendt. I vejledningen tages de mest almindelige spørgsmål i forbindelse med virksomhedsbesøg op, fx om arbejdsmiljø, forsikringer, børneattester og hvem der har ansvaret for eleverne, hvis en af virksomhedens medarbejdere varetager undervisning af elever under besøget. (I parentes bemærket: det er stadig elevens lærer, der har ansvaret for eleven).

Skolen kan blandt andet bruge vejledningen som hjælp til at få en virksomhed til at åbne dørene for skolebesøg.

Find vejledningen og omtalen på Undervisningsministeriets hjemmeside her.