Sletning af data

Sletning af data – herunder retten til at blive glemt – er en vigtig del af persondatasikkerheden.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
20.02.19

Derfor er det nødvendigt at indtænke procedurer og politikker angående sletning af data samtidigt med, at skolen indretter sine systemer og registrerer persondata. Der er god hjælp at hente på Datatilsynets hjemmeside – nedenfor findes link til, hvordan der slettes.

Ved sletning af personoplysninger i et system forstås en handling, der sikrer, at oplysningerne ikke længere er tilgængelige. Oplysningerne skal være slettet, således at de ikke længere er tilgængelige. Der er således ikke tale om sletning, hvis personoplysninger efter sletning kan tilgås af systemets administrator.

Det er skolen selv, der som dataansvarlig skal vurdere, hvornår personoplysninger skal slettes. I den forbindelse er det vigtigt at dokumentere de slettefrister, der fastlægges i skolens politik på området. Endvidere skal skolen også have for øje, at der i mange tilfælde vil være anden lovgivning, fx bogføringsloven, der regulerer, hvor længe den dataansvarlige som minimum skal behandle en række konkrete personoplysninger.

På den baggrund er det klart, at den dataansvarlige med fordel kan indrette sin behandling af persondata med de konkrete slettefrister for øje. Samtidigt bør man tage stilling til, hvilke procedurer, der skal følges, når personoplysninger skal slettes. En sletteprocedure bør tilrettelægges med udgangspunkt i et flow, der følges fra det tidspunkt, personoplysningen når sin slettefrist, til sletningen er foretaget og bekræftet i systemet. Det betyder også, at sletteproceduren både indeholder tekniske og organisatoriske/menneskelige elementer. I den forbindelse bør der indgå en rutine om en regelmæssig gennemgang af, hvorvidt data rent faktisk er slettet.

Særlige spørgsmål melder sig i forhold til håndteringen af en backup. En sådan kan jo indeholde persondata, som er slettet fra det almindelige driftssystem. Alligevel kan der være brug for backup’en med henblik på at kunne genskabe data. Dette spørgsmål behandler Datatilsynet også i sin gennemgang af sletning af persondata.

Datatilsynets side om sletning kan findes <link https: www.datatilsynet.dk emner persondatasikkerhed sletning _blank external-link-new-window internal-link>HER