Statstilskuddet er betinget af sociale klausuler

Af: Peter Højgaard Petersen, Friskolernes Hus
16.08.17

Skoler med 5 eller flere fuldtidsansatte på almindelige vilkår skal have en handlingsplan med henblik på at skolen anvender mindst 3,5 % af sine årsværk til personer omfattet af særlige vilkår. Handlingsplanen skal være skriftlig.

I forbindelse med aflæggelsen af årsregnskab skal skolen oplyse hvor mange der er ansat på særlige vilkår. Det drejer sig om følgende arter af ansættelsesformer:

• Job på særlige vilkår (Socialt kapitel)
  • Fleksjob
  • Virksomhedspraktik, (der findes forskellige former, efter lov om aktiv beskæftigelsesindsats eller efter integrationsloven)
  • Ansættelse med løntilskud (personer der modtager dagpenge, kontanthjælp, uddannelseshjælp, integrationsydelse, revalidering, ressourceforløb eller jobafklaringsforløb)

Lovgivningen er ikke ny; den er blot blevet ajourført med ændringerne om aktiv beskæftigelsesindsats og på integrationsområdet. Den ny udgave af loven om sociale klausuler som betingelse for statstilskud trådte i kraft 5. juli 2017 og erstatter loven af 4. december 2006.

Bekendtgørelse om sociale klausuler.