Årets leder giver ukorrekte oplysninger

Lise Egholm fra Rådmandsgadeskole i København er på tynd is, når hun skyder på friskoler med indvandrerbaggrund.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Kontor
27.03.12

Lise Egholm har til Mandag Morgen den 20. februar udtalt, at hun årligt modtager 8-9 overbygningslever, der er smidt ud fra de frie skoler, fordi de ikke var dygtige nok.

Magasinet Frie Skoler har efterfølgende fået aktindsigt i tal, der viser, at Lise Egholms påstande ikke holder vand. Rådmandsgadeskole har over de seneste 3 år fået 10 elever fra de frie skoler.

Rådmandsgadeskole har næsten 100 procent tosprogede elever, som Lise Egholm står i spidsen for. Hun er også én af initiativtagerne bag »Københavnermanifestet«, som arbejder for at få forældre til at vælge den københavnske folkeskole. Lise Egholm blev i 2011 kåret som »Årets leder«.

<link http: issuu.com fslforeningen docs external-link-new-window external link in new>Læs artiklen af journalist Mikkel Hvid i Frie Skoler.

Samarbejde skal nedbryde myter
I 2009 pegede Lise Egholm på, at DIA Privatskoles flotte placering på CEPOS´ rangliste skyldtes, at skolen skilte sig af med de fagligt svage elever inden afgangseksamen. Heller ikke dengang var der hold i påstandene, som hun undskyldte i et læserbrev i Frie Skoler.

Repræsentanter fra Dansk Friskoleforening og de øvrige frie grundskoleforeninger har for nyligt holdt møde med Lise Egholm og andre repræsentanter fra »Københavnermanifest-gruppen«. Mødet gentages til foråret med besøg på forskellige grundskoler.

Ebbe Lilliendal, landsformand i Dansk Friskoleforening, siger »Det er meget vigtigt, at vi mødes og får udvekslet og afprøvet synspunkter i hinandens nærvær. Myter er der nok af, og vi skal ikke acceptere, at diskussionen om folkeskoler og frie grundskoler i København bliver ført på falske præmisser og med bind for øjnene«.