Ændrede godkendelseskrav for nye friskoler

Loven strammes for at sikre, at nye skoleinitiativer lever op til »frihed- og folkestyre«-kravet.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
Administration , Presse & politik
29.08.18

Dansk Friskoleforening har afgivet høringssvar i forbindelse med ændring af bekendtgørelse om godkendelse af frie grundskoler.

Står lovændringerne mål med det problem, der søges løst?
Lovændringerne, der indskærper frihed- og folkestyrekravet, rammer alle nye skoleinitiativer, selvom ændringerne antageligvis er målrettet et meget lille antal skoleinitiativer med multikulturelle rødder. Set over en ti-årig periode er der opstået otte skoler, der er oprettet af indvandrergrupper i Danmark. Dette svarer til 5% af alle nyoprettede frie grundskoler i perioden 2008 - 2018. Dansk Friskoleforening stiller derfor spørgsmålet, om lovændringerne står mål med det problem, der søges løst.

Med de nye godkendelsesprocedure pålægger man forældregrupper, der arbejder med nye friskoleinitiativer, at skulle udfylde og underskrive erklæringer, der understreger, at de er indforstået med allerede gældende lovgivning på området. Det er vanskeligt ikke at tolke denne manøvre som anderledes end en generel skepsis overfor de initiativgrupper, der står bag friskoleoprettelser.

Særligt fokus på religiøse friskoler
Den nye godkendelsesprocedurer synes at have et markant fokus på især friskoleinitiativer, der bygger på et religiøst værdigrundlag. Det giver anledning til bekymring, hvis man fra politisk side følger et spor i retning af, at frie grundskoler, der er funderet på religiøse værdier, i særlig grad skal mistænkeliggøres. Friskoleloven skal kunne fungere på trods af skiftende politisk flertal, hvorfor det er afgørende vigtigt at udvise den fornødne respekt for den tradition, som fri- og privatskoler er udtryk for. Denne tradition bygger netop på en grundlæggende respekt for mindretallet.

Dansk Friskoleforening anser det for særdeles problematisk, hvis skoleinitiativer alene på grund af religiøsitet skal udsættes for særlig mistillid. Det mener vi er et skridt i den forkerte retning for et demokrati som det danske.

Manglende transparens
Ét spørgsmål omhandler, hvorvidt der blandt medlemmerne af skolens initiativkreds, ledelse eller bestyrelse er kendte eller forventede fremtidige personer, som tidligere har været involveret i frie grundskoler, der har fået påbud - eller er lukket - som følge af misligholdelse af frihed- og folkestyrekravet.

Der er tale om et spørgsmål, der kræver en gennemgribende viden om alle involverede, og Dansk Friskoleforening mener, det er uhensigtsmæssigt, hvis et skoleinitiativ, der i øvrigt overholder alle krav, udsættes for mistænkeliggørelse på grund enkeltpersoners tidligere fejltagelser eller berøringsflader.

Dansk Friskoleforening savner generelt transparens i forhold til proceduren for godkendelse/ikke godkendelse, så skoleinitiativer får en indikation på, hvor lidt eller meget, der skal til for at et skoleinitiativ vurderes ikke at være værdigt. Vi mener, at manglen på transparens vil skabe et unødvendigt stort pres på initiativgrupperne, der vil være henvist til at skulle gisne om styrelsens praksis.

Dansk Friskoleforning foreslår, at der i respekt for initiativgrupperne, fastsættes en tidsfrist for styrelsens seneste tilbagemelding på godkendelsesproceduren i lighed med det faktum, at skoleinitiativerne også skal leve op til en række tidsfrister.

<link file:3659 download internal-link>Læs Dansk friskoleforenings høringssvar (pdf)
<link file:3660 download internal-link>Læs Udkast til bekendtgørelsesændringer (pdf)