Brug ikke andres billeder på skolens hjemmeside

Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
31.01.18

En skole skal ligesom øvrige aktører være opmærksom på ophavsretsregler.

En skole skal fx være varsom med, hvilke billeder, der lægges ud på skolens hjemmeside. Billeder, der fx ikke er taget af skolen, og som skolen har fundet på internettet, er nemlig ikke skolens egne i juridisk forstand. Dermed kan der være andre, der har ophavsretlig beskyttelse til disse billeder og kan kræve betaling for anvendelse af billederne på fx skolens hjemmeside.

Aftaler sikrer ikke lovlig eksternt rettet brug af billeder
Hvis skolen har indgået en aftale med Copydan (afdelingen ”VISDA”) gennem Dansk Friskoleforening, sikrer denne aftale alene, at skolen kan anvende billeder i undervisningsmæssige sammenhæng og dermed fx ikke på skolens hjemmeside til markedsføringsmæssige formål.

Hvis skolen ønsker at kunne anvende billeder taget af andre til brug på skolens hjemmeside, skal skolen købe en adgang til et billedarkiveringssystem, hvor skolen kan hente billedmateriale efter indgåelse af aftale herom med leverandøren, der udbyder denne ydelse.