Dansk Friskoleforening fylder 125 år

Den 16. november 2011 er det præcis 125 år siden foreningen blev stiftet.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Kontor
16.11.11

Det var friskolemanden Laurs Rasmussen (Ringe Friskole), der var initiativtager til Dansk Friskoleforening, som blev stiftet ved et møde i Fredericia den 16. november 1886.

Foreningens jubilæum blev festligholdt ved det seneste landsmøde i maj 2011. Ved samme lejlighed blev der lavet en jubilæumsudstilling med fotografier fra friskoleverdenen, som nu er en vandreudstilling. Skriv til <link>maren@friskoler.dk hvis du vil vide mere.

Fra 12 til 256 medlemsskoler
Dansk Friskoleforening er siden 1886 vokset fra 12 friskolekredse til i dag 256 medlemsskoler. Dengang som nu er foreningens formål at værne om forældrenes ret og indflydelse i skolespørgsmål.

Friskolehistorien afslører, at mange af de problematikker man blev udfordret af for over 100 år siden, har en del forbløffende ligheder med det, vi i dag oplever som aktuelle udfordringer for friskolerne.

I forbindelse med foreningens jubilæum har Cecil Christensen, kontorleder på Friskolernes Kontor, skrevet <link http: www.onlinepdf.dk books external-link-new-window external link in new>jubilæumsskriftet »Dansk Friskoleforening i 125 år«. Hæftet kan også købes for 75 kr. stk. <link internal-link internal link in current>Se mere på »Shoppen«.