fjern søgeboks
Forskellighedernes fællesskab
kids playing

Dansk Friskoleforening har fået en ny betegnelse »fornægtelsesforening«

I et debatindlæg stiller analysechef Jens Jonathan Steen fra tænketanken CEVEA spørgsmålet om Dansk Friskolefrening er blevet »friskolernes fornægtelsesforening?« Tja, hvad betyder »fornægtelse« egentlig? Et opslag i »Den Store Dansk Ordbog« giver følgende forklaring: »fornægtelse, inden for psykoanalysen en forsvarsmekanisme, der fordrejer angstvoldende aspekter af realiteten og sætter ønskebestemte fantasier i stedet med det formål at beskytte jeget«.
Af: Ebbe Lilliendal
20.02.2014

Ønskebestemte fantasier

Jens Jonathan Steens indlæg er et svar til et debatindlæg Maren Skotte og jeg har haft i en række af landets aviser. (læs det her: http://www.friskoler.dk/da/presse-og-politik/indlaeg-i-dagspressen/div-indlaeg/div-medier-feb-14/)

Vi fordrejer ikke realiteten og erstatter den af ønskværdige fantasier, vi tager såmænd kun udgangspunkt i virkeligheden, og ikke hvad man kan forestille sig er virkeligheden i en tænketanks hellige haller. Jens Jonathan Steen mener, at en artikel om emnet i Søndagsavisen i forrige uge dokumenterer, at børn bliver afvist ved hoveddøren på tæt ved halvdelen af de 50 privatskoler, der har højeste gennemsnit ved afgangsprøverne. Søndagsavisens dokumentation bygger på screening af skolernes hjemmesider, hvor der ganske rigtigt en del steder står, at der forud for optagelse på skolen er en samtale.(læs her hvordan det kan mistolkes: http://www.friskoler.dk/da/presse-og-politik/indlaeg-i-dagspressen/div-indlaeg/kolding-friskole-feb-14/).  Det er vel ganske naturligt, når der er tale om holdningsbårene skoler. Gennem samtalerne kan man afstemme forventningerne, og det kan medvirke til et større medejerskab fra forældreside. Dansk Friskoleforenings medlemsskoler afviser yderste sjældent elever ved optagelsen, men det er vigtigt med en gensidig forventningssamtale, så man ved hvor man har hinanden.

 

Fordelingsmekanismen

CEVEA´s kongstanke er, at der indføres et socialt taxameter for de frie grundskoler i lighed med den københavnsk model, og påstanedn er, at vi i Dansk Friskoleforening ikke vil tale om det.

Som et af argumenterne for et socialt taxameter tegner Jens Jonathan Steen et billede af store forskelle mellem de enkelte frie grundskoler. Han skriver: »…at privatskolerne er mindst lige så forskellige fra hinanden, som de er fra folkeskolen….«. Det er helt rigtigt konstateret, men kan man tale om »folkeskolen«, som den samme skole overalt i Danmark, er der måske ikke også stor forskel på elevsammensætningen på landets meget forskellige folkeskoler?

Videre skriver Jens Jonathan Steen, at »de mest ressourcestærke skoler og de mest ressourcesvage skoler modtager samme beløbsstørrelse pr. elev..«. Det er jeg ret sikker på, at han godt ved ikke holder til virkelighedens prøve. Der er en intern omfordeling af statstilskuddet, og vi afsætter indenfor de frie grundskolers fællesskab et meget stort beløb af egne midler til en omfordeling, så de skoler, der påtager sig ekstraordinære opgaver fx omkring specialundervisning eller dansk for tosprogede får et højere tilskud end de skoler, der ikke har den opgave.

 

Socialt taxameter

Det er ikke korrekt, når Jens Jonathan Steen siger, at vi nægter en diskussion om det sociale ansvar. For flere år siden tog vi tyren ved hornet og fik Danmarks Statistik til at udarbejde en socioøkonomisk analyse, som i al enkelthed viser, at friskolernes forældregruppe stort set er identisk med folkeskolens forældregruppe. Vi har i mange andre sammenhænge taget diskussionen om det sociale ansvar, men det er helt fair, at Jens Jonatahn Steen og vi ser forskelligt på virkeligheden, alt efter hvor tæt vi befinder os på den. Derfor når vi nødvendigvis ikke samme konklusion.

Dansk Friskoleforening har gennem flere år udtrykt, at vi gerne tager en dialoig om et socialt taxameter. Det er ikke ensbetydende med, at vi er parat til at indføre det uanset hvad. Meget afhænger af hvilke parametre, der kommer til at indgå i et socialt taxameter, og hvad det kommer til at betyde for den interne omfordeling.

Mange kommuner har en intern kommunal omfordeling, dem tager vi med ind i vores overvejelser, og her er det vigtigt at se ud over hele landet og ikke blot på en Københavnermodel.

Så nej vi nægter ikke diskussionen om det sociale ansvar, og nej vi nægter ikke at tale om et muligt socialt taxameter.

Tilmeld nyhedsbrev

Dansk Friskoleforening udgiver hver anden uge nyhedsbrevet SkoleNyt.

SkoleNyt holder dig opdateret om regler, rådgivning samt nyt fra det uddannelsespolitiske område. Ved at tilmelde dig SkoleNyt accepterer du vores privatlivspolitik.


Ja, tak. Send mig SkoleNyt hver anden uge.

 

Hvad er du interesseret i?

Tilmeld dig nyhedsagenterne

Nyhedsagenter:


Ønsker du at redigere din nyhedsagent? Tryk her!


Hele skolens forening!

I FRISKOLERNE er både ansatte, skolekredsmedlemmer og forældre automatisk medlemmer af foreningen gennem skolen. Ring til os, hvis du har brug for at løfte en sag politisk, eller hvis du har brug for konkret rådgivning. 

FRISKOLERNE

og Friskolernes Hus

Middelfartvej 77 - 5466 Asperup - df(at)friskoler.dk

Telefon 6261 3013
Man-tors 9-12 og 12.30-15.00, Fredag 9-12