Dansk Friskoleforening har fået engelsk site

International bevågenhed skaber behov for at fortælle om friskoletraditionen på engelsk.
19.06.15

Dansk Friskoleforening oplever en stigende efterspørgsel på engelsk materiale, der kan forklare den særlige danske frie skole tradition. Ikke mindst mange koreanske delegationer rejser i disse år til Danmark for at se nærmere på vores skolesystem.

Det har derfor rejst behovet for, at Dansk Friskoleforening tilbyder en engelsk hjemmeside, som giver en kort introduktion til området.

På dette site kan man finde informationer og fakta om friskolernes historie, lovgivningen, det statslige bidrag, aktuelle politiske udfordringer etc.

Stigende interesse fra udlandet
»Det er vigtigt for Dansk Friskoleforening, at vi har et engelsk site, der i overordnede vendinger giver en introduktion til området. Set fra Sydkorea kan vores skolesystem se forholdsvist eksotisk ud, og vi oplever en stigende interesse netop derfra«, siger Maren Skotte, der er kommunikationsansvarlig i Dansk Friskoleforening.

Foreningen får i øjeblikket mellem 5-10 årlige henvendelser fra Sydkorea. Henvendelserne går både på delegationer, der ønsker at besøge Danmark og på koreanske skolefolk, der ønsker besøg fra Danmark.

»I Danmark har vi en unik tradition for frie skoler, som vi har en forpligtelse til at dele vores erfaringer omkring. Vi vil meget gerne bakke op om andre landes udvikling af frie skoler, og desuden lærer vi også noget om os selv, når vi bliver spejlet i en international kontekst«, fastslår Peter Bendix Pedersen, som er formand for Dansk Friskoleforening.

Samarbejde mellem de frie skoler giver flere muligheder
Det er ikke blot Dansk Friskoleforening, der oplever øget interesse fra udlandet. Det samme gør Efterskoleforeningen og Højskolerne.

Dansk Friskoleforening samarbejder derfor året igennem med Den frie Lærerskole, Efterskoleforeningen og Højskolerne om indsatser, der kan styrke kontakten mellem de frie skoler i Danmark og interesserede samarbejdsparter i udlandet. Det sker via samarbejdet IFFS - Internationalt Forum for Frie Skoler.

»De frie skoleforeninger har meget at bruge hinanden til, når det kommer til internationale kontakter. Derfor arbejder vi også på at etablere en fælles international konference og fælles engelsk materiale«, siger Maren Skotte.

<link internal-link internal link in current>Gå til engelsk site om friskolerne i Danmark.