Dansk Friskoleforening og Lilleskolerne indleder formelt samarbejde

Sekretariaterne vil trække på de fælles kræfter.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Kontor
21.01.14

En plus en kan give tre! Det er potentialet i det regnestykke, som sekretariaterne i Dansk Friskoleforening og Lilleskolerne er gået i gang med at realisere.

Ideen er ikke ny. I mange år har der i skoleforeningerne været talt om de fordele, der ligger i at arbejde sammen på sekretariatsniveau. Der er oplagte muligheder for effektiviseringer og rationaliseringsgevinster ved et tættere samarbejde. Ikke mindst i forhold til medlemmerne men også i forhold til at styrke den interessevaretagelse, som foreningernes politikere er optaget af at udøve.

Forenede kræfter skal styrke sekretariaterne
Samarbejdet mellem Lilleskolerne og Dansk Friskoleforening vil udmønte sig i et formaliseret samarbejde på sekretariatsniveau, hvor vi trækker på hinandens kræfter og udnytter de kompetencer, vi tilsammen råder over.Foreningernes politiske ledelser fortsætter uændret.

Lilleskolernes sekretariat i København består af to faste medarbejdere og en freelancekonsulent, som betjener de 60 medlemsskoler. Dansk Friskoleforenings sekretariat på Fyn består af i alt ni medarbejdere, som betjener 270 medlemsskoler.

Det er naturligvis tanken, at medlemmerne ved samarbejdet skal opleve en kvalitativ udvikling af den service, rådgivning og de tilbud, som medlemskabet giver adgang til. Samarbejdet er baseret på, at så meget som muligt kun gøres én gang på et sekretariat, frem for - som tidligere - at alle værktøjer, publikationer m.v. bliver produceret to gange i to parallelle sekretariater. Sekretariaterne vil løbende udvikle det fælles samarbejde og den konkrete rådgivning, udvikle fælles databasesystem m.v.Det er ambitionen, at samarbejdet også vil frigive ressourcer til andre opgaver til gavn for medlemsskolerne og deres skolekredse.

I løbet af få uger vil foreningerne etablere et fælles telefonsystem og dermed kunne trække på det samlede personale. Dansk Friskoleforenings medlemmer samt Lilleskolernes medlemmer vil herefter kunne benytte sig af det samlede personale på de to sekretariater.

Medlemsbegreberne i de to foreninger ændres ikke, og sekretariaterne opretholder kontorerne på hhv. Fyn og Sjælland.

Fællesmøde skød det nye samarbejde i gang
Samarbejdet mellem de to sekretariatet blev officielt skudt i gang tirsdag den 14. januar 2014 på et fælles møde mellem hovedstyrelsen for Dansk Friskoleforening og bestyrelsen for Lilleskolerne, hvor skoleforeningernes politikere blev præsenteret for de konkrete planer.

Mødet bar præg af, at de to foreningers ledelser tænker ens om de mange fordele ved samarbejdet, der derfor har fuld opbakning. De to foreninger har gennem årene samarbejdet om mangt og meget såvel politisk som på det mere praktiske sekretariatsniveau og deltager således i de samme møder og arrangementer året igennem.

Forudsætningerne for at indgå i et tæt samarbejde på sekretariatsplan er tilstede nu, og der er vokset en model frem, som vi tror på kan indfri ambitionen om at skabe et fælles sekretariat, der både kan betjene den samlede medlemsgruppe og de to foreningers bestyrelser.

Vi glæder os til at gå i gang for alvor og vil løbende orientere om samarbejdet. Du er meget velkommen til at kontakte os for nærmere information og uddybning.

Ebbe Lilliendal - <link>ebbe@friskoler.dk
Landsformand i Dansk Friskoleforening