Drop muligheden for momsrefusion

Dansk Friskoleforening opfodrer til at gå uden om hul i loven.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Kontor
03.10.13

Nogle revisorer henvender sig fortsat aktivt til frie skoler med oplysning om, at der er et hul i loven, som giver mulighed for en momskompensation.

Dansk Friskoleforening har fortsat en klar holdning til denne mulighed, idet vi opfordrer vores medlemsskoler til at holde sig fra at benytte dette. Denne holdning deles med de øvrige frie grundskoleforeninger.

De frie grundskoler er i forvejen kompenseret for moms
Begrundelsen er, at statstilskuddet til de frie grundskoler indeholder en kompensation for moms. Da vores nuværende statstilskudsberegning blev udregnet var moms-spørgsmålet med, idet kommunerne jo ikke er momspligtige. De frie grundskoler blev således kompenseret i tilskudsberegningen.

Hvis friskoler eller andre frie grundskoler benytter sig af det omtalte hul i loven, som en del revisorer har fundet, vil det samlet set give et pres på vores statstilskud. Det kan få den meget uheldige konsekvens, at vores koblingsprocent kommer under yderligere pres i de kommende år.

Lige nu er vores klare mål, at få den såkaldte »koblingsprocent« tilbage på sporet og få igangsat en bevægelse tilbage mod de oprindelige 75 procent af udgiften til folkeskolen. Men den øvelse kan vise sig meget svær, hvis flere og flere skoler tager genvejen og gør brug momskompensation.

Dansk Friskoleforening opfordrer til at droppe muligheden for momskompensation
Dansk Friskoleforenings opfordring er klar: Gør ikke brug af muligheden, selv om det kan være fristende. Det kan vise sig at være en rigtig dårlig genvej, som på den lange bane kan betyde mindre tilskud til alle skoler.

I øvrigt har det på flere skoler vist sig, at revisorregningen i forbindelse med denne manøvre ofte bliver af en størrelse, som i sidste ende giver et minimalt udbytte til skolen.