Endnu engang fokus på skoler med flersprogede elever

Endnu en ophedet debat med mange følelser.
Af: Friskolernes Hus
03.09.14

Den 3. september deltog formand for Dansk Friskoleforening, Peter Bendix Pedersen i P1 Debat. Dagens emne var: Skader muslimske friskoler integrationen?

I studiet var foruden Peter Bendix Pedersen også Line Mansour, skoleleder på Nord-Vest Privatskole, Lars Aslan Rasmussen (S) samt Jonas Christensen (K). Sidstnævnte er stifter af en facebook-side med navnet »Nej tak til muslimsk friskole i Esbjerg«.

<link http: www.dr.dk p1 p1-debat external-link-new-window external link in new>Hør debatten på P1

En tilbagevendende diskussion
I Dansk Friskoleforening er det velkendt, at tematikken omkring skoler med baggrund i indvandrerkredse vender tilbage som et hot emne i medierne.

»Vi ved næsten med sikkerhed, at vi cirka en gang i kvartalet skal drøfte disse skolers berettigelse. På trods af, at mange af skolerne præsterer højt på de ranglister, vi normalt henviser til« siger Maren Skotte, kommunikationsansvarlig i Dansk Friskoleforening.

Dansk Friskoleforening rummer hovedparten af de 27 skoler med 100% flersprogede elever, der er på landsplan. Foreningen har gennem årevis hjulpet skolerne og talt deres sag.

Hypoteser gavner ikke debatten
»Debatten afslører en frygtelig masse hypoteser og bunder nok i en del i uvidenhed. Derfor prøver vi altid at få så mange politikere som muligt med ud på disse skoler. Det betyder noget, at man ikke nøjes med forforståelser, men gider ulejlige sig ud og besøge de her skoler, som snart sagt alle danskere har en holdning til«, siger Maren Skotte.

Jyllands Posten bragte mandag den 1. september flere artikler, som belyste hvordan skoler med flersprogede elever forholder sig til integration m.v. »Det er utroligt vigtigt, at vi får nuancerne med, når vi tager denne her debat, som oftest er meget følelsesladet«, slår Maren Skotte fast.

<link http: m.jyllands-posten.dk indland ece6989436 tosprogede-elever-stroemmer-til-landets-indvandrerfriskoler external-link-new-window external link in new>Læs artikel i Jyllands Posten den 1. september