Flere midler til specialundervisning

Gældende fra 1. januar 2014.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Kontor
01.07.13

Ministeriet har sendt brev til alle frie grundskoler om ændring af tilskuddet til praktisk medhjælp. Her er det lykkes at få en bedre dækningsprocent.

Tilskuddet til den egentlige specialundervisning i de frie grundskoler er også præget af en lav dækningsprocent. I 2013/14 må skolerne nøjes med 25 procent af det ansøgte behov.

Flere penge til specialundervisning fra 2014
De frie grundskoleforeninger har arbejdet ihærdigt på at finde midler, der kan hæve dækningsprocenten for den egentlige specialundervisning det kommende skoleår.

»Vi ved, at det afføder mange udfordringer på skolerne netop nu med den lave dækningsprocent. På den baggrund har vi i dialog med de øvrige frie grundskoleforeninger set på muligheder for at opnå en fælles løsning, som vil medføre en højere dækningsprocent. Det er meget glædeligt, at det er lykkedes«, siger Ebbe Lilliendal, landsformand i Dansk Friskoleforening.

De frie grundskoleforening har besluttet at afsætte yderligere 40 mio. kr. til specialundervisningen i Finansloven for 2014. Det vil betyde, at dækningsprocenten fra 1. januar 2014 og frem til sommerferien 2014 kan hæves til ca. 47 procent. Der skal dog foretages en helt præcis beregning i ministeriet.

Samtidig er foreningerne enige om, at der inden ansøgningsrunden for skoleåret 2014/2015 skal meldes klare retningslinjer ud for vilkårene for ansøgninger til den egentlige specialundervisning og den støtte, man kan forvente. Dansk Friskoleforening håber, det kan ske omkring 1. november 2013 i samarbejde med ministeriet.

Den ændrede bevilling kan af tekniske årsager først træde i kraft pr. 1. januar 2014, idet de afsnørede midler på dette års finanslov allerede er fordelt.

<link fileadmin user_upload administration specialundervisning orientering_praktiskmedhjaelp.doc download file>Orienteringsbrev fra Ministeriet for Børn og Undervisning angående praktisk medhjælp (27. juni 2013)