Folkeskolereformen - online

Ny hjemmeside skal inspirere lærere, ledere og pædagoger.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Kontor
03.12.13

Undervisningsministeriet har offentliggjort en <link http: www.uvm.dk external-link-new-window external link in new>ny hjemmeside om folkeskolereformens praksis. Hjemmesiden er målrettet lærere, ledere, pædagoger, forældre og elever, som på siden kan få mere viden om, hvad den nye reform indebærer.

Desuden er der mere end 60 praksiseksempler fra skoler, der allerede arbejder med nogle af de områder, reformen lægger vægt på.

Folkeskolereformens mål og temaer
Folkeskolereformen bliver implementeret fra skoleåret 2014 og har tre overordnede mål:

1. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver dygtige, de kan.
  2. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater.
  3. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Reformen har fokus på fire temaer:

1. Kompetencer og viden
  2. En længere og mere varieret skoledag
  3. Udvikling af undervisning og læring
  4. Skoleledelse og styring

Friskolerne skal stå mål med...
Helt overordnet forholder det sig sådan, at de frie grundskoler ikke er direkte reguleret af folkeskoleloven, men skal "stå mål med folkeskolen". Derfor vil ændringerne i folkeskoleloven indirekte sætte aftryk i de frie grundskoler.
De frie grundskoler er heller ikke omfattet af folkeskolens fagrække, men skal opfylde de målbeskrivelser, der gælder for de obligatoriske fag og emner.

<link internal-link internal link in current>Se også Nyhedsbrevet Skolemeddelelse nr. 3, 2013