Forebyggende arbejde i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder

»Overgrebspakke« med gratis konsulentbistand.
Af: Maren Skotte, Friskolernes kontor
03.12.13

Videnscentret for Sociale Indsatser ved Vold og Seksuelle Overgreb mod børn (SISO) i Socialstyrelsen yder gratis konsulentbistand i forhold til det forebyggende arbejde i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder, så fagfolk bliver opkvalificeret til at forebygge og opspore tegn og reaktioner på overgreb.

Målet med indsatsen er at sætte fokus på forebyggelse af overgreb og den tidlige opsporing og sikre en faglig kvalificeret håndtering af sager, hvor børn og unge udsættes for overgreb, eller hvor der er mistanke herom.

Gratis konsulentbistand
Den gratis konsulentbistand til det forebyggende arbejde i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder omfatter:

• opkvalificering af fagpersoner i forhold til at forebygge og opspore tegn og reaktioner på overgreb
  • udarbejdelse af politik til forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge
  • styrkelse af fagpersoners kendskab til handlemuligheder og procedurer ved mistanke om overgreb, herunder kendskab til kommunens eget beredskab.

Interesserede kan kontakte konsulent Malene Lund, tlf. 41932527, <link http: external-link-new-window external link in new>mal@socialstyrelsen.dk. Læs mere om forebyggende arbejde i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder på <link http: www.socialstyrelsen.dk overgreb external-link-new-window external link in new>www.socialstyrelsen.dk/overgreb