Friskoler må etablere vuggestuer

Lovændring vedtaget den 10. april.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
11.04.14

Torsdag den 10. april havde folketinget 3. behandling af et lovforslag, der giver mulighed for, at frie grundskoler kan etablere vuggestuer. Loven er nu vedtaget og træder i kraft pr. august 2014.

Stor interesse for børnehave- og vuggestuedrift i friskoleregi
Blandt Dansk Friskoleforenings medlemsskoler er der i dag 88 friskoler, som driver børnehaver. I alt går 2.070 børn i friskolernes børnehaver. 22% af medlemsskolerne overvejer at etablere vuggestuer.

»Det er rigtig dejligt, at friskolerne nu også fr mulighed for at etablere vuggestuer. Det ligger i friskolernes DNA, at børnelivet gøres så smidigt og trygt som muligt. NU er der gode muligheder for at lave en rød tråd helt fra børnene er små til de skal i skole. Det er godt for børnene og for deres familier«, siger landsformad i Dansk Friskoleforening Ebbe Lilleindal.

Traditionen for at integrere daginstitutionsområdet i friskolelivet er ikke ny. Friskolerne har gennem årene haft fokus på at skabe denne helhed. I forbindelse med »Tvindloven« blev forholdene dog besværliggjort, men i 2005  blev reglerne igen blødt op så friskolerne kunne etablere børnehaver. Fra 2014 kan de nu også etablere vuggestuer.