Friskolerne får mindre i statstilskud

Finanslovforslag for 2014 varsler endnu engang et reduceret statstilskud.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Kontor
27.08.13

Forslaget til finanslov for 2014 er offentliggjort. Heraf fremgår det, at de frie grundskoler igen bliver reduceret ét procentpoint i statstilskuddet. Det er nu 4. år i træk, at denne øvelse sker. Statstilskuddet til de frie grundskoler er faldet fra 75 procent til 71 procent af udgifterne til folkeskolen. Helt i overensstemmelse med den tidligere regerings »genopretningspakke«. <link http: www.oes-cs.dk bevillingslove ffl14x3.pdf external-link-new-window external link in new>Se finanslovforslag 2014 (Om de frie grundskoler: §20.22)

»Det er helt og aldeles uacceptabelt, at vi gentagne gange er blevet holdt hen med lovninger på, at besparelserne nu ville stoppe, og at friskolernes samlede økonomiske udvikling skulle evalueres, før man ville fortsætte besparelserne. Nu viser det sig, at det har været luftkasteller« siger Ebbe Lilliendal, landsformand i Dansk Friskoleforening.

»Jeg begriber ikke, hvorfor politikerne vil skære i en skoleform, som dybest set leverer alt det, man efterlyser: engagerede elever og forældre, høje karakterer, videre uddannelse osv. Jeg er reelt bange for, hvor mange skoler, der må bukke under for besparelserne« pointerer Ebbe Lilliendal.

Friskolerne rammes af dobbeltbesparelse
Med det fremlagte finanslovforslag er der lagt op til, at skolerne i gennemsnit vil mangle godt 1.000 kr. pr. elev i 2014.

»Det her er et hårdt slag. I runde tal er der taget cirka 60 mio. kr. årligt siden 2009. Mange skoler har høstet de lavthængende frugter for længst, og der er altså en grænse for, hvor meget man kan skrue på forældrebetalingen, hvis man har som værdi, at skolefriheden skal være for alle. Det kæmper vi for i de frie grundskoler. Men, der er ikke politisk medvind - uanset partifarve, lader det til« konkluderer Ebbe Lilliendal.

De frie grundskolers statstilskud bliver beregnet på baggrund af udgifterne til folkeskolerne 3 år tilbage. De besparelser folkeskolerne har oplevet de senere år, rammer derfor helt automatisk også de frie grundskoler. Når regeringen derudover nu på 4. år reducerer den såkaldte »koblingsprocent«, er der reelt tale om en dobbeltbesparelse.

»Gad vide, om der findes en politiker, som kan give en logisk forklaring på, hvorfor de frie grundskoler skal opleve en dobbeltbesparelse? Eller handler det om, at der er for mange frie grundskoler? Det er oprørende og ubegribeligt«, siger Ebbe Lilliendal.

<link internal-link internal link in current>Se mere om de udmeldte takster jf. finanslov 2014.

<link fileadmin user_upload administration oekonomi driftstilskud2014.xlsx download file>Regneark til beregning af driftstilskud 2014 (excel) OBS! Da der er tale om et forslag til finansloven for 2014, kan der stadigt ske ændringer. Desuden skal der påregnes en yderligere reduktion på grund af den såkaldte »akutpakke« til specialundervisning.