Godt indeklima kan sikres gennem samarbejde

Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) har i en ny rapport sat fokus på, hvordan der arbejdes med at sikre et godt indeklima i Norge og Sverige med henblik på at samle erfaringer, som kan bruges i Danmark.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
21.03.18

Rapporten peger på, at der er større national og kommunal opmærksomhed på betydningen af et godt indeklima i Norge og Sverige. For eksempel er luftkvaliteten – målt i CO2 – bedre på flere norske og svenske skoler end den er på danske skoler. Man har fundet, at årsagen er forskellig lovgivning på området.

Men det betyder naturligvis også noget hvordan den enkelte skole selv forholder sig til indeklimaet. Et godt indeklima har stor betydning for såvel elevernes som lærernes arbejdsmiljø – og dermed for udbyttet af anstrengelserne. Hensynet til et godt indeklima bør indgå i forbindelse med alle nybyggerier og renoveringer af eksisterende bygninger. Der er inspiration at hente i rapporten fra DCUM.

Hent rapporten fra DCUM <link https: www.uvm.dk media filer uvm aktuelt pdf18 _blank external-link-new-window internal-link>'Indeklima i skoler – undersøgelse af indeklima i Norden'

Hent <link https: www.uvm.dk media filer uvm aktuelt pdf18 _blank external-link-new-window internal-link>DCUMs inspirationsmateriale om indeklima i skoler