Har I tegnet en bestyrelses- og ledelsesansvarsforsikring?

En bestyrelses- og ledelsesansvarsforsikring dækker bl.a. det 'personlige' ansvar som skolens ledelse og bestyrelses har. Det er vigtigt at undersøge, om skolen har tegnet en bestyrelses- og ledelsesansvarsforsikring.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
25.01.17

Forsikringerne dækker det ”personlige” ansvar, skolens daglige ledelse og bestyrelse har i kraft af deres hverv. Mange yder typisk også juridisk bistand, hvis der opstår svære sager.

Forsikringen dækker også bestyrelsesmedlemmer og ledere, hvis der rejses sager, efter de er fratrådt. Ud over ansvarsforsikringen indeholder denne type forsikringer normalt også en forsikring mod tab i forbindelse med besvigelse/underslæb og ved it-kriminalitet, herunder netbanksindbrud.

Dansk Friskoleforenings samarbejdspartnere
Der findes flere udbydere af disse forsikringer, bl.a. har Dansk Friskoleforening i samarbejde med Højskoleforeningen, Efterskoleforeningen og Foreningen af Frie Fagskole udviklet et skoleforsikringsprogram med Willis Towers Watson - se skoleinfo.willisweb.dk.