Husk Gavefonden

En mulighed for at fradrage gaver.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
11.09.14

Dansk Friskoleforenings er af SKAT godkendt til at modtage gaver, der af giveren kan fradrages. Det er dog kun gaver mellem 50 kr. og 14.800 kr., der er fradragsberettigede.

En række skoler har i årenes løb haft stor glæde af de tilskud, der stammer fra frivillige gaver til Dansk Friskoleforenings Gavefond. Gavefonden er i dag en konto i Dansk Friskoleforenings regnskab, men navnet er bevaret for at signalere, at de modtagne gaver fordeles til skolerne eller projekter, der udgår fra en friskole.

Hjælp med at opretholde Gavefonden
I øjeblikket risikerer foreningen at miste denne mulighed, fordi alt for få skoler har benytte sig af muligheden i 2014. Hvis ordningen skal opretholdes, skal vi inden årsskiftet have mange flere skoler til at gøre brug af "Gavefonden". Alle personer, der indbetaler mindst 200 kr. tæller som en gavegiver. Vi skal opfordre alle skoler til at omtale og benytte ordningen. Kun indbetalte gaver giver os mulighed for at bevilge tilskud.

Proceduren er, at en friskole indbetaler gavebeløb til "Gavefonden". Bevillingerne foretages af foreningens styrelse med udgangspunkt i modtagne ansøgninger.

Sådan gør du...
Hvis du har lyst til at indbetale penge til "gavefonden", skal du huske at skrive på indbetalingen, at du er tilknyttet "XX Friskole". <link http: friskoler.mccarthy.pil.dk internal-link internal link in current>Få flere oplysninger om gavefonden. Eller ring til Anne Simonsen, Friskolernes Hus, 62613013.

Gavebeløb kan indsættes på konto 3224 5175283 i Danske Bank. Husk at opgive navn, cpr.nummer og hvilken skole du er tilknyttet. Du kan også få girokort tilsendt ved at kontakte Friskolernes Hus på 62613013 eller <link>anne@friskoler.dk