fjern søgeboks
Forskellighedernes fællesskab
kids playing

Hvilken selvejerform tænkes der på?

I Information d. 8. november er en artikel om tanker Organisationen Frie Børnehaver og Fritidshjem har gjort sig. Organisationen vil sende en ansøgning til en anonym kommune med en ansøgning om at måtte oprette en ny selvejende skole. At man vil udfordre selvejerbegrebet er for så vidt ok, men det forekommer meget diffust, hvad det er man vil.
Af: Ebbe Lilliendal
08.11.2012

Ideen er, at man ikke behøver at vælge en privatskole

Formanden for Frie Børnehaver Jens Terp udtaler i artiklen »Den selvejende skole løfter den sociale opgave i kraft af, at forældrene ikke behøver at vælge en privatskole, hvis de ønsker indflydelse på deres børns hverdag, eller hvis de synes, at folkeskolen ikke er god nok rent fagligt«

Igen er det svært at blive klog på, hvad det er man vil. Det nævnes, at der er hentet inspiration fra den svenske model, men her skal skolen følge det nationale curriculum, og får 100% statsstøtte. En model, som ikke giver større frirum, men også er tænkt som en skole, der må lave et overskud. De svenske friskoler kan trække overskud ud af institutionen. En speciel tanke, hvis man skal kunne trække statsmidler til undervisning ud af en skole og bruge til helt andre formål!

Det sammenhængende børneliv findes allerede

Ideen fra Frie Børnehaver bygger også på tanken om at skabe et sammenhængende børneliv, hvor vuggestuer og børnehave smelter sammen med skolen og giver børne en bedre overgang fra det ene livsafsnit til det næste. Og udtaler Jens Terp »bygger den nye selvejende skole ikke på tidligere eksperimenter« Det bliver suppleret med en udtalelse fra professor ved DPU, Niels Egelund, der siger: »Det er et frisk pust, for skellet mellem dagtilbud og skole i Danmark er langt større end det behøver være, og det er sympatisk, at man nu laver en plan for børn fra 0 til 17 år. Det er det helt rigtige at gøre«

Tak til Niels Egelund for slutbemærkningen »Det er det helt rigtige at gøre«. Den model behøver man ikke opfinde. En lang række friskoler har det allerede. De tænker daginstitution og skole tæt sammen og har børnehaver sammen med friskolen, og enkelte steder er der et nært samarbejde med naboen, som er en vuggestue. Der er altså tidligere »eksperimenter«, der med succes har arbejdet i en årrække med de tanker omkring skole og dagtilbud.

Lad os blive meget bedre til at inspirere hinanden

Vi er på ingen måde bange for konkurrence i friskolerne, vi har i 150 år levet på markedsvilkår, men at benytte en argumentation om, at det er nyt og banebrydende, det man foreslår, det holder ikke til virkelighedens prøve.

Det er ok at hente inspiration i Sverige, Finland, Canada eller andre lande, men hvorfor ikke se på det som allerede virker og virker godt her i Danmark. Vi deler gerne ud af vores viden og erfaringer til fælles gavn. Vi tror også på, at det handler om, at lave de bedste tilbud for børnene.

Tilmeld nyhedsbrev

Dansk Friskoleforening udgiver hver anden uge nyhedsbrevet SkoleNyt.

SkoleNyt holder dig opdateret om regler, rådgivning samt nyt fra det uddannelsespolitiske område. Ved at tilmelde dig SkoleNyt accepterer du vores privatlivspolitik.


Ja, tak. Send mig SkoleNyt hver anden uge.

 

Hvad er du interesseret i?

Tilmeld dig nyhedsagenterne

Nyhedsagenter:


Ønsker du at redigere din nyhedsagent? Tryk her!


Hele skolens forening!

I Dansk Friskoleforening er både ansatte, skolekredsmedlemmer og forældre automatisk medlemmer af foreningen gennem skolen. Ring til os, hvis du har brug for at løfte en sag politisk, eller hvis du har brug for konkret rådgivning. 

Dansk Friskoleforening

og Friskolernes Hus

Middelfartvej 77 - 5466 Asperup - df(at)friskoler.dk

Telefon 6261 3013
Man-tors 9-12 og 12.30-15.00, Fredag 9-12