Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har offentliggjort en rapport om evalueringsresultaterne og anbefalinger med hensyn til implementeringen og praksis i forbindelse med "certificerede tilsynsførende" og "selvevaluering".
Størsteparten af friskolerne og de private grundskoler har deltaget i evalueringen, ligesom skoleforeningerne har været inddraget.
Blandede effekter af lovændringerne
Samlet set er det Rambølls vurdering, at lovændringen på en række områder har levet op til de mål og intentioner, der lå til grund for at ændre tilsynet. Omvendt er der også områder, hvor effekten af lovændringen har været begrænset.
Den overordnede konklusion på evalueringen er, at lovændringen har styrket tilsynet på de frie grundskoler. Det gælder særligt for de skoler, der har valgt selvevaluering som tilsynsmodel, hvorimod graden af forbedring/styrkelse har været mindre, for så vidt angår certificering af tilsynsførende. For sidstnævnte har ændringen i højere grad bestået af en gennemgående professionalisering af tilsynet, der dog ikke i alle tilfælde har ført til egentlige ændringer i tilsynets gennemførelse og gennemslagskraft.
Hypoteserne om, at den nye tilsynsmodel dels bidrager til at styrke det lokale tilsyn, dels løfter forældrenes ansvar for tilsynet, kan kun delvist bekræftes. Det skyldes primært, at lovændringen har skabt øget tryghed, en oplevelse af mere systematik samt (i nogle tilfælde) større kapacitet til at gennemføre tilsynet. Hvad angår forældrenes ansvar (der som bekendt er ansvarlige for det primære/lokale tilsyn), kan evalueringen ikke dokumentere en markant ændring som følge af lovændringen.
Sidstnævnte gælder særligt for de skoler, der har valgt selvevaluering, hvor tilsynet i høj grad har været en opgave for 'de professionelle' aktører på skolen. Forældrene har med andre ord været involveret i begrænset omfang. Følgelig er det Rambølls vurdering, at man ikke kan tale om, at forældreansvaret er blevet løftet direkte som følge af lovændringen. Det er i højere grad sket indirekte via en professionalisering af tilsynet.
Rambøll anbefaler "selvevaluering - light", styrket uvildighed, bedre tilsynserklæringer m.v.
Konsulentfirmaet Rambøll har listet en række anbefalinger til, hvordan tilsynet kan styrkes yderligere. Selvevalueringsmodellen ser ud til at have store potentilaer i forhold til at kvalitetssikre og -udvikle de frie grundskolers undervisning. I den forbindelse har Rambøll anbefalet, at man får undersøgt muligheden for at kunne gennemføre en "selvevaluering-light" - for mindre skoler med begrænset kapacitet i forhold til større skoler.
Desuden anbefales det at styrke uvildigheden af det eksterne tilsyn, idet evalueringen har vist, at der fortsat er problemer på dette punkt. Også tilsynserklæringerne viser det sig fortsat, at der er betydelige udfordringer med.
Læs rapporten <link http: uvm.dk media uvm filer udd frie pdf15 external link in new>"Evaluering af tilsynsordninger på frie grundskoler"