Kursus om inklusion

Fire internater, hvor du får mulighed for at gå i dybden med udfordringer og muligheder.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
17.06.14

Dette årskursus har fokus på inklusionsbegrebet og de udfordringer og muligheder, der er for de enkelte skoler, lærere, pædagoger, ledere og forældre.

På fire internater af 20 timer bliver inklusionsbegrebet behandlet i et personligt, samfundsmæssigt, nationalt og internationalt perspektiv. Internaterne foregår fra onsdag kl. 12.00 til fredag kl. 13.00.

Få input på et forskningsbaseret grundlag
Årskursets primære formål er at skabe rammerne for forskningsbaseret og praksisrelateret viden, der inspirerer og fremmer udvikling hos den enkelte lærer, leder eller ansatte og den samlede friskole. Denne viden vil blandt andet blive omsat til praksis gennem konkrete udeskoleaktiviteter.

Skoler kan have stor glæde af at sende flere deltagere – f.eks. både pædagoger og lærere.

Årskurset fokuserer på -

• Professionelle, pædagogiske og didaktiske kompetencer
  • Praksisnært udviklingsarbejde med udgangspunkt i egen skolekultur og undervisning
  • Forebyggende konfliktløsning
  • Inklusion set fra organisationens perspektiv
  • Forældreinddragelse - en ressource
  • Fortællingen i inklusion
  • Den enkelte lærers personlige komptencer
  • Hvad skaber fællesskaber?
  • Dannelse til inklusion
  • Pædagogiske vilkår i komplicerede læringssituationer
  • Elevernes faglige, sociale og personlige udvikling
  • Teknologien og udvikling af didaktik til inklusion

Inklusion og udeskole
Årskurset inddrager viden og inspiration fra udeskole og udeskoleforskningen. På enkelte moduler vil der indgå undervisning med udeaktiviteter, der understøtter sociale formål og samarbejdet mellem lærere og pædagoger.

Nationalt Videnscenter for Frie Skoler (NVFS) bidrager til at systematisere den nyeste viden om de cirka 870 frie skoler i Danmark. NVFS vil ved årskurset inddrage viden om udeskolepraksis på baggrund af et forskningsperspektiv og pege på aktiviteter, der kan styrke fællesskaber i klassen og elever med sociale og/eller faglige vanskeligheder.

Praktisk information

• Internat I: 27.-29. august 2014
  • Internat II: 26.-28. november 2014
  • III: 4.-6. februar 2015
  • IV: 22.-24. april 2015

Alle internater starter onsdag kl. 12.00 og slutter fredag kl. 13.

Ankomst og indkvartering 1 time før kursusstart.

Pris: ca. 8.000 kr. inkl. kost og logi.

Kursussted: Den frie Lærerskole, Svendborgvej 15, Ollerup, 5762 Vester Skerninge

Indkvartering: På enkeltværelse

Kursusleder: Laust Riis-Søndergaard, DEn frie Lærerskole

Arrangør: Dansk Friskoleforening i samarbejde med Den frie Lærerskole.

Tilmeldingsfrist: Senest 1. juli 2014. <link http: www.conferencemanager.dk aarskursus2014-2015modul1 external-link-new-window external link in new>Tilmelding til årskursus.

Kontakt: Mette Marie Møller, Friskolernes Hus, <link>mette@friskoler.dk