Landsbyen lukker med skolen

P1 Formiddag om lokalskolens betydning.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Kontor
21.02.12

Landsformand i Dansk Friskoleforening, Ebbe Lilliendal, deltog tirsdag den 21. februar 2012 i P1 Formiddag, hvor Carsten Abild, formand for landsbyerne i Danmark, var i studiet. Emnet var »Lokalskolens betydning«.<link http: www.dr.dk p1 p1formiddag udsendelser external-link-new-window external link in new> Hør indslaget her.

Fra 2000 - 2011 er der blevet 285 færre folkeskoler, mens der er kommet 66 flere frie grundskoler til. <link http: www.uvm.dk service statistik statistik-om-folkeskolen-og-frie-skoler statistik-om-grundskoler antal-grundskoler external-link-new-window external link in new>Se udviklingen over årene her.

Friskolerne overtager og overlever
Fra 2000 - 2011 har Dansk Friskoleforening taget imod 107 nye medlemsskoler, hvoraf 74 har haft baggrund i en lukket folkeskole. Det svarer til 69%. Kun 8 af disse er lukkede igen.

Tallene viser, at størsteparten af de friskoler, der opstår i kølvandet på en lukket folkeskole viser sig at være levedygtig og vokse sig større og stærkere med årene. Mange af friskolerne rekrutterer elever fra et stort område - også familier, der ikke tidligere var en del af den lokale folkeskole.

I øvrigt er det indimellem meget vanskeligt at definere, om skolen er opstået på baggrund af en lukket folkeskole. I visse tilfælde kan det have været en medvirkende faktor til, at friskolen blev til noget. Men mange af friskolerne laver skole i helt andre bygninger end den tidligere folkeskole.